Pagina 1 van 3

Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 18:26
door jep
Ben gisteren in antwerpen een blaster wezen halen voor larso van 2001 met leuke acc
Hij heeft een geboorde cilinder met nieuwe wiseco zuiger dus vandaag ff wezen rijden inrijden
Wat beurt er na een half uur rijden hij loopt inelkaar :x
Ik de boel eraf gesleuteld en al gauw de kwaal gevonden big-eind lager eruit gelopen was de vorige eigenaar vergeten :x
Wie heeft wel eens een blaster blok gedemonteerd en weet waar ik op moet letten als ik hem open haal
Moet je het blok op de koppelingkant leggen en dan splitsen zodat de schakelas er niet uitvalt en wat moet er allemaal los
Weet er ook iemand wat de kosten ongv zijn voor een nieuw big-eind lager en toebehoren :?
Graag wat practische tips van degene die het weten :applaus:

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 18:38
door OpticalNicolas
als ik me nog goed kan herinneren.
eerst langs de koppelingskant alles erafhalen (koppelingsklok, tandwiel van krukas, balansas,...) het schakelasje en "systeempje" er ook afhalen.
vliegwiel moet er ook af (aangezien je de krukas eruit moet halen).
dan alle schroeven eruit draaien (die zitten langs de kant van het vliegwiel erin, en achter het vliegwiel zitten er ook 3)
en nu kan je em splitsen. (als ik niets vergeten ben).

krukas moet je wegbrengen om te laten herpersen.
ik heb direkt een nieuwe gekocht vanuit de states ( en deze heeft me 130euro gekost, en dit was dan een met een langere slag +3mm.)
ze was nog goedkoper als een originele van yamaha (+- 300euro).

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 20:13
door dieseltank
hee jep,

hoezo vergeten? iets niet goed vast gemaakt? of neit vervangen?

wat is de speling die het mag hebben, zijwaarts een klein beetje toch en in de hoogte niks toch? :roll:

hopelijk is het niet al te schadelijk, staan er al ergens foto's van deze blaster? 8)

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 20:17
door airwolf
normaal gezien mag je bijna geen speling hebben!

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 20:19
door dieseltank
ok , bedankt er voor :)

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 20:26
door jep
fotos van de quad komen nog dieseltank
En optasnickolas moet het blok blok bij splitsen op de vliegwielkant of de koppelingkant leggen dat de tandwielen erin blijven?
Versnellings asje moet je die er helemaal uit trekken?

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 20:33
door OpticalNicolas
ik had mijne op kant van vliegwiel liggen, ik had er wel blokjes onderliggen zodat ik de as waar het tandwiel van de ketting opzit niet omhoog duwde. ik heb ook de versnellingsbak gedemonteert (is niet zoveel werk en wijst zichzelf uit, zit allemaal logisch in elkaar.) het asje had ik er helemaal uit (alleen al voor het gemak).

carters splitsen dee ik door met een rubberen hamer op de as te slaan waar de kopeling opzit, en ook op krukas ( en terwijl het middencarter vasthouden/beetje omhoog houden.)

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: zo 06 sep, 2009 20:43
door jep
oke dan
Ga er morgenavond aan beginnen eerst nog ff het blok eronderuit halen
Wat zou het kosten om het lager te laten vervangen en ik moet gelijk de krukaslagers mee vernieuwen neem ik aan
Tis wel zonde hoor de man waar ik hem van kocht had er voor 245 euro een nieuwe wiseco ingezet geboord nieuw naaldlager
pakkingen vervangen en het big-eind was al half naar de knoppen
Hoop nu alleen een nieuwe zuiger te steken cilinder ziet er nig goed uit
Hij ging vanmorgen als de brandweer ben met mn zoon wezen rijden ik op zn oude blaster en hij op zn nieuwe aanwinst
opeens was ik hem kwijt en reed terug daar stond hij verbouwereerd en baalde als een stekker
Hoop hem deze week weer te laten lopen larso gaat op schoolkamp en pa gaat sleutelen

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: ma 07 sep, 2009 12:06
door JohnBeton
Ik zou ook gewoon een nieuwe krukas steken, die van mijn broer z'n blaster hebben we toen ook met een nieuwe vervangen, via ebay had ik toen een kit gekocht, Wiseco krukas + krukaslagers en dichtingen, en ik geloof met verzending erbij dat het nog geen 150 euro was.

De speling die je mag hebben verschilt van type motor, sommige kan je wel een beetje speling hebben, als je helemaal niks speling hebt is ook niet goed, want dan gaat de drijfstang tegen de wangen schuren en warm lopen.

edit: je moet hem inderdaad op de ontstekingskant leggen en de kant van de koppeling eerst eraf halen, aan die kant spant hij minder op de krukas. Aan de kant van de ontsteking zit je krukas meestal redelijk vast in het lager.

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: ma 07 sep, 2009 20:01
door jep
He john beton
Ik had ook op ebay.de gekeken en daar staat er 1 maar die kost al gauw 219 euro wel een stuk duurder geworden
Wat zal het opnieuw persen kosten?
Ik heb hem er nu uit het hele zaakje ligt open op de werkbank en het viel best mee dankzei de tips maar nu nog inelkaar

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: ma 07 sep, 2009 20:44
door cor
das balen jep maar zal best weer goed komen is wel zonde van de onnodige kosten.
ik had je bericht te laat want die stond op de huis telefoon
ps. heb mij aangemeld bij martin hoop op mooi weer

groet cor

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: ma 07 sep, 2009 22:05
door JohnBeton
Ik weet niet meer exact bij welke ebay'er ik die toen gekocht heb, is al een hele tijd geleden en staat niet meer in mijn geschiedenis, maar hier zijn er enkele:

http://cgi.benl.ebay.be/YAMAHA-200-BLAS ... 286.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;


http://cgi.benl.ebay.be/Yamaha-Blaster- ... 286.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.benl.ebay.be/Yamaha-Blaster- ... 286.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.benl.ebay.be/Wiseco-Cranksha ... 286.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.benl.ebay.be/YAMAHA-200-BLAS ... 286.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;


Voor opnieuw te persen mag je 50 tot 75 euro tellen, hangt er een beetje vanaf bij wie je het laat doen denk ik, heb die van mijn quadzilla laten persen bij jumpingjet, was 75 euro. Da's enkel het werk, dus dan moet je nog een bigend lager erbij tellen.

In totaal gaat zo'n nieuwe kit je goedkoper uitkomen, tel maar, big-end lager en ev. drijfstang als die slecht is, kosten voor het persen, krukaslagers, dichtingen, ...

Met een nieuwe krukas-kit heb je gelijk alles nieuw erin en ben je zeker.

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: di 08 sep, 2009 19:10
door jep
Bedankt voor de links john
Ben het vandaag toch maar bij een yamaha dealer wezen brengen hij kijkt gelijk de cilinder na en zuiger
Hoop dat alleen de zuiger vervangen hoeft te worden kost al genoeg zo
Nieuw big-eind drijfstang 2 lagers zuiger zal mn spaarvarken ff omdraaien
Krijg wel org yamaha spullen vind dat toch wel een lekker gevoel kost meer maarja tis niet anders

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: di 08 sep, 2009 19:17
door JohnBeton
het belangrijkste is dat het goed hersteld is hé

Re: Yamaha blaster big-eind

Geplaatst: di 08 sep, 2009 20:07
door jep
Hier wat fotos uit het plakboek
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je kan wel zien dat die goed naar de klote is het lager en lekker blauw gelopen
Dat kan toch niet van een half uur rijden zijn die was al lekker gaar toen we hem kochten