Pagina 1 van 2

Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: di 27 jul, 2010 21:08
door PimR
Hi!

Samen met mijn zoon (13) ben ik aan het kijken naar een quad. We hebben al een Eton Yukon 150 maar om de crossbaan op te gaan hebben we toch een andere uitvoering nodig. Het budget is max. 2000 Euro. Daarvoor kunnen we kiezen uit een gebruikte Blaster 200, misschien een Raptor maar zeker een gebruikte Warrior 350.

Een viertakt motor spreekt ons het meeste aan - koppel/geluid/onderhoud - maar we verdenken wel veel van de Warrior verkopers hun quad als landbouwvoertuig hebben gebruikt ( met veel stationaire uren).

Kan iemand zijn mening geven welke quad het meeste geschikt is voor een rustige rijstijl crosser? En waar moet je bij een gebruikte quad vooral op letten voordat je deze koopt?


Pim/Tim

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: di 27 jul, 2010 21:27
door Jazzy
In principe kun je met zowel een Blaster als een Warrior prima uit de voeten, met beiden kun je prima lol hebben. Heel kort door de bocht is een Blaster lichter en kleiner en heeft de Warrior meer power. Verder is er het verschil tussen tweetakt en viertakt. De Blaster moet je flink op toeren houden en dan jankt hij enthousiast over de crossbaan, een Warrior heeft ook al flink koppel bij lage toeren dus kun je wat luier rijden. Wat onderhoud betreft is een Blaster wat gevoeliger, de Warrior heeft een bijna onverslijtbaar blok wat bovendien niet zo zwaar hoeft te werken.

Voor beide types geldt dat je het beste rustig rondkijkt tot je een goed onderhouden quad vind. Voor 2000 euro moet dat best lukken trouwens.

Een Raptor 350 is iets moderner maar verschilt niet zo heel veel van een Warrior. Grootste verschil is de modernere uitstraling en de hogere zitpositie. Maar voor jouw budget zit een Raptor er waarschijnlijk niet in.

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 06:06
door bonzaiking
ik zou een blaster proberen te vinden zonder speling en dan het blok gewoon laten reviseren dan ben je ong 2000 kwijt totaal enkan je er weer jaren tegenaan :D die van dieseltank staat nog te koop voor 1000 das een goeie :wink:

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 07:12
door Ardjuh
bonzaiking schreef:ik zou een blaster proberen te vinden zonder speling en dan het blok gewoon laten reviseren dan ben je ong 2000 kwijt totaal enkan je er weer jaren tegenaan :D die van dieseltank staat nog te koop voor 1000 das een goeie :wink:
Eens, blaster is beter voor op de crossbaan dan een warrior (is een boeren quad, lomp en zwaar) even als de raptor 350. Als je 4-takt wilt voor op de crossbaan dan kun je beter een raptor 250 nemen. Maar de prijs van die ligt een stuk boven de 2000 euro.

Daarnaast heb je ook nog de suzuki ltz-250, dit is alleen een half automaat... je zal er niet snel wedstrijden mee winnen maar is wel leuk om te rijden. Prijs van ltz250 ligt net iets boven je budget, maar dan heb je wel een 4-takt met heel weinig onderhoud (geen ketting maar kardan)

Op een crossbaan telt vooral het gewicht in combinatie met het vermogen. In de bochten, met sprongen en gaten kom je telkens het gewicht wat je "te veel" mee sleept tegen. Dat gaat problemen geven... gevolg is bochten uit vliegen, verkeerd landen.. oftewel ongelukken, zodra meer wilt gaan doen dan rondje cruisen over een crossbaan.
De echte competitie quads zijn de 450's, nu zou ik deze niet aan raden om mee te beginnen. Maar hebben de verschillende merken ook wat op verzonnen. Namelijk de instap modellen.
Vroeger was dat de Yamaha Blaster, met een felle lichte lucht gekoelde 200cc 2-takt motor, tegenwoordig is dat de yamaha raptor 250 geworden met een luchtgekoelde 250cc 4-takt (lichter als blaster!)
Suzuki heeft de ltz250 dan, echter heeft deze als nadeel dat die weer een stuk zwaarder is als de raptor 250 en half automaat is.
Met een Warrior kun je ook wel de crossbaan op gaan, echter met een sprong en in de bocht kom je toch telkens het gewicht weer tegen. In de bocht kan een volwassen man met zijn eigen gewicht wel dat gewicht compenseren... maar iemand van 13 bijna niet?? Dus een behoorlijke beperking.
Met springen kom je harder op de grond terecht, grotere aanslag op je veren... en op jezelf.

Persoonlijk ben ik geen fan van 2-takt, je moet hem in toeren janken om vooruit te kunnen komen, 4-takt loopt veel gemoedelijker en rustiger. Maar die zijn een stuk duurder... en met het geld wat je hebt kun je kiezen tussen een afgeragde 4-takt of een nette 2-takt.

succes :D

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 08:43
door dieseltank
ga voor een blaster!
licht, goedkoop, goedkoop in onderhoud... en vooral ook snel.

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 10:15
door OTX
Ik ben zelf best een 2-takt fan, heb jaren gereden op aprilia rs 125's en rs 250's. De uitspraak dat 2 takt duurder is in onderhoud klopt meestal niet. Ze hebben vaker onderhoud nodig, maar dit is goedkoop. De totale onderhoudskosten per jaar zijn vaak lager bij een 2 takt.
Toch raad ik een 2 takt af voor jullie door de uitspraak "voor rustig crossgebruik". Rustig en 2 takt gaat gewoon niet samen, je moet telkens vol gas geven anders gebeurt er echt niks.
Zoek een leuke 4 takt, dat moet lukken met je budget.

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 11:49
door bonzaiking
ik zou toch voor een twee takt gaan mocht je problemen krijgen is niet gelijk je portomonee leeg :D paar voobeelden:blokreviseren 500,- honen+zuiger 100,- viertakt ga je dat nooit redden :wink:

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 13:30
door Ardjuh
bonzaiking schreef:ik zou toch voor een twee takt gaan mocht je problemen krijgen is niet gelijk je portomonee leeg :D paar voobeelden:blokreviseren 500,- honen+zuiger 100,- viertakt ga je dat nooit redden :wink:
2-takt moet je in toeren jagen, hoog in toeren betekend meer slijtage = eerder/meer onderhoud!

Onderhoud mag de wel goedkoper zijn, het moet wel vaker uitgevoerd worden... en daarbij komt
dat 2-takt olie en benzine zuipen bij het leven.

Je bent olie door je blok aan het spoelen en verbranden dus blijft altijd rotzooi achter, 4-takt is schonere verbranding
dus je blok en alles blijft ook beter en schoner.

Kortom, 2-takt is goedkoop in aanschaf... maar zeker niet veel goedkoper in onderhoud als een GOEDE 4-takt.

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 13:47
door dieseltank
ard ard ard, toch....

je moet niet te veel afkraken, je moet er geen lidl olie in doen nee, dan krijg je rommel.
een 2takt is helemaal niet schoonmaken, omdat hij olie verbruikt :?

je kan ook rustig rijden en touren met 2-takt , daarbij is 4takt wel rustiger.

niet de grootste onzin uitkramen, als je op een 4-takt vooruit wil geef je ook gass. lees: toeren jagen
een 2takt kun je ook gewoon rustig rijden hoor!

2takt moet mischien vaker onderhoud, maar blijft nog altijd goedkoper! :wink:

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 14:09
door Ardjuh
dieseltank schreef:ard ard ard, toch....
je moet niet te veel afkraken, je moet er geen lidl olie in doen nee, dan krijg je rommel.
een 2takt is helemaal niet schoonmaken, omdat hij olie verbruikt :?

je kan ook rustig rijden en touren met 2-takt , daarbij is 4takt wel rustiger.

niet de grootste onzin uitkramen, als je op een 4-takt vooruit wil geef je ook gass. lees: toeren jagen
een 2takt kun je ook gewoon rustig rijden hoor!

2takt moet mischien vaker onderhoud, maar blijft nog altijd goedkoper! :wink:
In toeren jagen is wat anders als max vermogen eruit halen... :wink:

max koppel/vermogen ligt bij 4-takt heel veel lager als bij 2-takt, zou je moeten weten. :p

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 14:54
door bonzaiking
ik ken iemand die heeft een blaster nieuw gekocht rijd er al 8 jaar mee blok orgineel nog nooit open geweest wil je zijn 06 nummer hebben??? :lol: :lol:

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 15:01
door dieseltank
bonzaiking schreef:ik ken iemand die heeft een blaster nieuw gekocht rijd er al 8 jaar mee blok orgineel nog nooit open geweest wil je zijn 06 nummer hebben??? :lol: :lol:
std blokken niet kapot tekijgen! :evil:

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 15:36
door Ardjuh
bonzaiking schreef:ik ken iemand die heeft een blaster nieuw gekocht rijd er al 8 jaar mee blok orgineel nog nooit open geweest wil je zijn 06 nummer hebben??? :lol: :lol:
Je weet zelf ook dat alles niet eeuwig mee gaat, en dat als je het hoger in toeren jaagt het sneller/meer slijt..... 2-takt heeft het voordeel dat er geen bak olie in zit, en wanneer slechter word hij die olie niet kan gaan verbruiken.
4-takt wel waardoor die echt aan puin loopt. Dus een nooby kan een 2-takt dus veel verder/langer aftakelen als een 4-takt... doordat het geleidelijk gebeurd merk je er weinig van. Maar dat wil nog niet zeggen dat 2-takt veel langer mee gaat. :wink:

Enigste wat je bij 4-takt erbij hebt is afstellen van nokkenassen en krukas... als je zuiger wilt vervangen. Zo moeilijk is dat niet.. kost alleen even meer tijd als bij 2-takt. Kosten zuiger = zelfde. Dus snap het goedkope onderhoud zowieso niet!!! :lol:

Maar goed, zeg niet dat het troep is. Voor iemand met 2000 euro is het wel beter om een goede 2-takt te kopen dan een slechte 4-takt. Dan heb je een kans dat je er al snel 1000 euro revisie kosten bovenop krijgt....

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 15:40
door andre verzijl
als je bij 2takt zeer goede olie gebruikt heb je bijna geen inwendige aanslag.en onderhoud aan de quad 4takt en 2 takt ligt ook hoe je er mee rijd !!!.en een yamaha blaster quad ben je volgens mij ook zo kwijt als je aan wat anders toe bent.

Re: Keuze: blaster? raptor? warrior?

Geplaatst: wo 28 jul, 2010 16:28
door dieseltank
2takt zuiger kosten 69 euro
http://quadtuning.nl/prox-zuiger-yamaha ... !!!1111!NL" onclick="window.open(this.href);return false;

4takt zuiger, kosten 156 euro
http://quadtuning.nl/prox-zuiger-yamaha ... !!!1113!NL" onclick="window.open(this.href);return false;

ik snap wel wat goedkoper is. :bier:

je zegt, zelf een revisie van een 4takt al gouw 1000 euro.
bij een blaster heb je al heel je motor gereviseerd voor de helft van de prijs
blaster is niet voor niets 18jaar geproduceerd.

echt profesioneel crossen opgefokt als een dolle, dan moet je om de 20 uur vervangen.

mensen die recreatief rijden halen de 100 ook echt wel. wat bonzaiking zegt, 8 jaar orgineel blok nooit open geweest
ik zelf vervang hem elk jaar 2 keer. en rij hobby voor me eigen om me te vermaken.