stroef schakelen CF500 2a
stroef schakelen CF500 2a
Hallo,
ik heb recent een CF500 2a gekocht. De quad is van bouwjaar 2009, maar heeft slechts 264km op de teller. Door omstandigheden heeft deze machine 2 jaarstil gestaan, waarna ik deze gekocht heb.
De quad is zo goed als nieuw, heeft nooit off road gereden.
Alleen, het schakelen gaat nogal stroef, soms helemaal niet. Schakelen gaat enkel bij draaiende motor (moet zo denk ik?), maar soms is hij heel moeilijk in N of R of P, en terug naar H en L te schakelen. Op andere momenten gaat het dan wel heel goed.
Kan iemand mij vertellen of er eventueel een afstelling nodig is? Ik heb zelf wat geëxperimenteerd met de kabel die van de voetrem naar de schakelpook loopt (mechanische veiligheid?), en met het electrisch conact (remlicht?), maar zonder effect. Ik weet niet of de schakelbeveiliging mechanisch of electrisch is?
Heeft iemand iets te vertellen over het afstellen van het versnellingsmechanisme van een CF500 (bj 2009)?
bedankt en beste groeten,
Wim.
ik heb recent een CF500 2a gekocht. De quad is van bouwjaar 2009, maar heeft slechts 264km op de teller. Door omstandigheden heeft deze machine 2 jaarstil gestaan, waarna ik deze gekocht heb.
De quad is zo goed als nieuw, heeft nooit off road gereden.
Alleen, het schakelen gaat nogal stroef, soms helemaal niet. Schakelen gaat enkel bij draaiende motor (moet zo denk ik?), maar soms is hij heel moeilijk in N of R of P, en terug naar H en L te schakelen. Op andere momenten gaat het dan wel heel goed.
Kan iemand mij vertellen of er eventueel een afstelling nodig is? Ik heb zelf wat geëxperimenteerd met de kabel die van de voetrem naar de schakelpook loopt (mechanische veiligheid?), en met het electrisch conact (remlicht?), maar zonder effect. Ik weet niet of de schakelbeveiliging mechanisch of electrisch is?
Heeft iemand iets te vertellen over het afstellen van het versnellingsmechanisme van een CF500 (bj 2009)?
bedankt en beste groeten,
Wim.
Re: stroef schakelen CF500 2a
Hoe hoog staat uw standgas / stationair ???
Als die te hoog staat, gaat schakelen zeer moeilijk.
Zonder dat de motor loopt niet schakelen !!!
Als die te hoog staat, gaat schakelen zeer moeilijk.
Zonder dat de motor loopt niet schakelen !!!
Re: stroef schakelen CF500 2a
Hallo,
stationair toerental is ongeveer 1300 rpm. Ik heb 'm iets verlaagd naar 1100 rpm, met risico dat de motor stilvalt. Maar ik heb wel de indruk dat hij inderdaad beter schakelt. Ik wacht zo even af, blijkbaar wordt het schakelen vanzelf beter naarmate meer km gereden worden.
Kan mij iemand informatie geven ivm. de werking en het afregelen van deschakelpook / versnellingsbak?
Bedankt en groeten
stationair toerental is ongeveer 1300 rpm. Ik heb 'm iets verlaagd naar 1100 rpm, met risico dat de motor stilvalt. Maar ik heb wel de indruk dat hij inderdaad beter schakelt. Ik wacht zo even af, blijkbaar wordt het schakelen vanzelf beter naarmate meer km gereden worden.
Kan mij iemand informatie geven ivm. de werking en het afregelen van deschakelpook / versnellingsbak?
Bedankt en groeten
- Jason McCoy
- Quad GOD

- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: stroef schakelen CF500 2a
Als i zo lang heeft stil gestaan is het ook niet onverstandig om hem gewoon een service beurt te geven. Olie vervangen en al die dingen. Zou ook nog wel wat kunnen helpen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: stroef schakelen CF500 2a
ik was inderdaad wel van plan een servicebeurt te geven. Hopelijk haalt het wat uit ...
-
Arctic cat
- Quadrider

- Berichten: 284
- Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
- Locatie: Nederland
Re: stroef schakelen CF500 2a
Ik zou ook alle draaipunten bij de hendels e.d een drupje WD40 geven
Alles wat met 4x4 quads/auto's te maken heeft. Vooral Yamaha. Ruime ervaring in 4x4 rallyauto's, auto/quad banden
Re: stroef schakelen CF500 2a
Is misschien een domme opmerking, maar schakelt U wel goed ???
De verspanning van de versnellingsbak moet er wel eerst uit, voordat U schakelen kunt.
Wat bedoel ik ??? Aan komen rijden, de ATV afremmen en stoppen. Remmen LOS laten ( U zult merken dat het voertuig een paar mm. verschuift ) remmen in en schakelen.
Daar de voertuigen geen diff hebben achter, staat er konstant spanning op de cardan en op de bak. Die worden zoals boven omschreven zoveel mogelijk opgeheven.
De verspanning van de versnellingsbak moet er wel eerst uit, voordat U schakelen kunt.
Wat bedoel ik ??? Aan komen rijden, de ATV afremmen en stoppen. Remmen LOS laten ( U zult merken dat het voertuig een paar mm. verschuift ) remmen in en schakelen.
Daar de voertuigen geen diff hebben achter, staat er konstant spanning op de cardan en op de bak. Die worden zoals boven omschreven zoveel mogelijk opgeheven.
Re: stroef schakelen CF500 2a
+ neem er nog bij dat de oudere modellen van cf net wat moeilijker af te stellen zijn wat betreft de versnellingen. Ik rij met juist dezelfde machine en hij is net terug van onderhoud. Daar vertelden ze dat de 500 zeer moeilijk is en er zeer weinig speling opzit. Nu staat hij goedafgesteld, maar na 1 keer rijden/crossen gaat het waarschijnlijk terug hetzelfde zijn. Een paar mm verschil op het mechanisme en tis weer van da...
porsche lover
Re: stroef schakelen CF500 2a
Het klopt waarschijnlijk wel dat er spanning staat op de overbrenging. Als je op de motor zit en tijdens het schakelen wat vooruit en achteruit schommelt, schakelt hij wel veel beter. Door het schommelen werk je waarschijnlijk de tanden van het schakelmechanisme in elkaar.
Naar het schijnt verbetert het schakelgedrag naarmate er meer kilometers gereden worden.
Ik begrijp niet dat er geen differentieel op de achteras zou zitten? Dan zou de quad toch bijna niet de bocht in te sturen zijn (op de verharde weg)?
Naar het schijnt verbetert het schakelgedrag naarmate er meer kilometers gereden worden.
Ik begrijp niet dat er geen differentieel op de achteras zou zitten? Dan zou de quad toch bijna niet de bocht in te sturen zijn (op de verharde weg)?
Re: stroef schakelen CF500 2a
of je kan natuurlijk overschakelen naar de x6, wat ik juist gedaan heb, dan zijn je schakelproblemen ook van de baan 
porsche lover
Re: stroef schakelen CF500 2a
U vergeet dat deze voertuigen eigenlijk arbeidsdieren zijn. In het terrein zou een diff ervoor zorgen dat de aandrijving uit zou vallen cq op 1 wiel zou gaan. Een starre verbinding is geen probleem; je moet de bocht met enige "zwung" door. Het binnenste wiel zal iets getild worden, waardoor je er bijna niets van merkt. Bij zeer lage snelheid en op asfalt merk je het; maar verder geen probleem.
-
YamahaGrizzly600
- Quadfanaat

- Berichten: 53
- Lid geworden op: do 29 dec, 2011 19:01
Re: stroef schakelen CF500 2a
Als ik jou was zou ik de olie verversen en alle schanierpunten invetten (loshalen, schoonmaken en invetten (geen wd40)), Stationair zo langzaam mogelijk laten lopen en een paar km rijden en dan kijken hoe het gaat, als het nog steeds het geval is zou het inwendig het probleem liggen

