uitlijnen quad

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
VaTaR
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 12:43

spoor regelen

Bericht door VaTaR »

Sinds ik men quad verlaagd heb vlieg ik soms van de ene kant vn de baan naar de andere kant, heel ambetant dus

Ik heb gelezen dat het kan helpen met het spoor te regelen, maar kan iemand mij hier vertellen hoe ik dit precies kan doen?
Ik zie hier wel veel staan van 1cm toespoor enzo, maar hoe kan je dit zien en aanpassen?

Ik rij met een Yamaha Raptor 700 van 2009

Thx
Gebruikersavatar
AdlyRS
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 742
Lid geworden op: wo 17 dec, 2008 16:46

Re: spoor regelen

Bericht door AdlyRS »

hey,
het heeft zoieoz mee te maken als je naar links stuurt dat dan je linkse wiel 1cm meer naar buiten staat als het andere;) maar er zijn vats mensne die het precies kunnen uitleggen:)
Mijn extra grote KittyCat
GertD
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 29 jun, 2009 21:12

Re: spoor regelen

Bericht door GertD »

toespoor is dat je voorste wielen naar binnen wijzen. Dit is maar een beetje natuurlijk, 1 cm ongeveer. Dit kun je meten aan de voorkant en de achterkant van je banden, van de vooras natuurlijk.

/ \ Dit is toespoor als je voorste wielen zo staan als de bovenkant van het scherm de voorkant van de quad is, en bovenaanzicht natuurlijk.

Dit kan je regelen door de spoorstang(= de verbinding van stuur naar wiel) langer of korter te draaien.
VaTaR
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 12:43

Re: spoor regelen

Bericht door VaTaR »

GertD schreef:toespoor is dat je voorste wielen naar binnen wijzen. Dit is maar een beetje natuurlijk, 1 cm ongeveer. Dit kun je meten aan de voorkant en de achterkant van je banden, van de vooras natuurlijk.

/ \ Dit is toespoor als je voorste wielen zo staan als de bovenkant van het scherm de voorkant van de quad is, en bovenaanzicht natuurlijk.

Dit kan je regelen door de spoorstang(= de verbinding van stuur naar wiel) langer of korter te draaien.

ok, bedankt..

zal da morgen eens bekijken
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: spoor regelen

Bericht door yamahakoppel »

heb je miss foto van je quad :D
is gemakkelijk om juist te zijn wat er mis kan zijn en hoeveel de quad juist verlaagt is en op welke manier door veren of verlagings blokjes en de achterkant is die ook verlaagt omdat als hij vanachter hoger staat heeft hij ook een raar stuur gedrag dit kun je verhelpen door achterkant verder te laten zakken en het spoor te regelen
ze spreken van toespoor maar zelf heb ik al ondervonden dat ik mijne recht moet zetten omdat de quad met gewicht er op nog iets meer door zakt en hierdoor het spoor ook veranderd en bij het remmen kan hij vanvoor ook meer door zakken wat ook invloed kan hebben
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
VaTaR
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 12:43

Re: spoor regelen

Bericht door VaTaR »

Afbeelding
Afbeelding

dat zijn de foto's,
nog een vraagje voor het spoor te regelen : hoe kan je meten hoeveel open/toespoor die al heeft? of hoe regelen jullie dit? :p
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: spoor regelen

Bericht door yamahakoppel »

spoor regelen doe ik door het stuur mooi recht te zetten kijk naar uw voorkap en het stuur bv (de naad waar de tankkap en snuit samen komen)
Afbeelding
en een rechte houte balk langs de quad te leggen tegen de achtervelg tot langs de voorvelg
Afbeelding
ik zie dat je achtervelg iets uit steekt t.o.v. je achterband komt goed uit dan kun je de balk mooi tegen de velg leggen normaal heb je nu iets opening tussen de voorste velg en de balk
Afbeelding
dan meet je aan de voorkant van de velgrand tot tegen de balk en aan de achterkant van de velgrand tot tegen de balk ik regel deze altijd gelijk af omdat hij iets toe gaat staan met extra gewicht er op (heb bij mijn warrior hier 13mm van de balk)
Afbeelding
en doe je dat aan de andere zijde van de quad ook ZONDER AAN UW STUUR TE KOMEN het gemakkelijkste is als je direct 2 balken neemt en aan beide zijden legt

ik denk dat uw spoor van jouw quad nu open staat dus moet je de spoorstangen langer draaien eerst de tegen moeren lossen pas op 1zijde is linkse draad en deze in uw geval denk ik 1 toer langer draaien (was bij mijn 700 toen ook ongeveer)
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
VaTaR
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 12:43

Re: spoor regelen

Bericht door VaTaR »

bedankt voor de prachtige uitleg,

zal dat in de komende dagen, als het ooit nog ne keer stopt met regenen, in orde brengen
jdeg
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 58
Lid geworden op: za 04 okt, 2008 19:03
Locatie: Goutum (naast Leeuwarden)

Re: spoor regelen

Bericht door jdeg »

Ik snap het bijna ;) maar waar zitten die spoor stangen om hem bij te stellen?
En het doel is dus om de voorbanden even recht te krijgen als de achterbanden?
tnx:)
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: spoor regelen

Bericht door yamahakoppel »

als je uw stuur draait de stangen die uw wielen doen sturen dat zijn uw spoorstangen de 2 borgmoeren losdraaien opgelet 1kant is linkse draad en dan het buisje draaien, breng een streepje aan voor juist te weten wanneer je bv 1 toer gedraaid hebt en draai de andere spoorstang dan even veel
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
jdeg
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 58
Lid geworden op: za 04 okt, 2008 19:03
Locatie: Goutum (naast Leeuwarden)

Re: spoor regelen

Bericht door jdeg »

yamahakoppel schreef:als je uw stuur draait de stangen die uw wielen doen sturen dat zijn uw spoorstangen de 2 borgmoeren losdraaien opgelet 1kant is linkse draad en dan het buisje draaien, breng een streepje aan voor juist te weten wanneer je bv 1 toer gedraaid hebt en draai de andere spoorstang dan even veel
Top top top :D ik begin het te snappen, laatste vraag hoe moet ik de banden regelen dat ze even recht als de achter banden komen te staan?
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: spoor regelen

Bericht door yamahakoppel »

Afbeelding

het camber en caster kun je niet regelen met de originele A-armen maar als uw spoor al goed staat dan heb je al een veel beter weg gedrag in uw geval
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
jdeg
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 58
Lid geworden op: za 04 okt, 2008 19:03
Locatie: Goutum (naast Leeuwarden)

Re: spoor regelen

Bericht door jdeg »

Maar hoemoet ik ze zetten dan? Laat ik het zo zeggen wat is de posities hoe de banden moeten staan. dat spoor moet dat helemaal rechts staan of moeten de banden iets naar binnen staan of iets naar buiten? Sorry ben echt een noob in dit soort dingen.
Lazii
Quadrider
Quadrider
Berichten: 487
Lid geworden op: di 27 apr, 2010 21:51
Locatie: BE

Re: spoor regelen

Bericht door Lazii »

Dat is een kwestie van proberen. Sommige zetten ze naar binnen, andere zetten ze recht. Moet je zien welk volgens jou het beste rijd.
-=(R4N3)=-
Quadrider
Quadrider
Berichten: 462
Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
Locatie: Hoekse waard

Re: spoor regelen

Bericht door -=(R4N3)=- »

Hmmm... dat met die balk werkt wel denk ik.
Maar dan moet hij wel echt 100% recht zijn!...en dat is hout maar zelden.

Ik meet altijd (mits je velgen geen slag hebben) op de voor en achterkant vd velg ter hoogte van het asje.
Makkelijk hulpje is om met een watervaste stift een streepje te zetten op je spoorstang. Zo kan je precies zijn hoeveel je ze verdraait. als je de goede toespoor hebt gevonden en je stuur staat scheef,draai dan gewoon je ene spoorstang korter en de andere langer(wel allebij evenveel natuurlijk)
Ik zou op de velg gemeten niet meer dan een mm of 6 doen.

Zo relaxed als origineel wordt hij echter nooit, met verlagen ga je anders sporen,je casterhoek veranderd iets,je banden zijn breder en ze zijn veel stugger. Maar je moet er wat voor overhebben om mooi te zijn toch? :p

no worries 8)
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
Plaats reactie