Pagina 1 van 2

L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: di 29 apr, 2014 21:22
door Johny
Hallo, zoals een aantal van jullie wellicht als wisten heb ik me grizzly aangeschaft om boomcontrolles uit te voeren.

Nu ga ik morgen aan een lange laanbeplanting beginnen, maar als ik veel steel sta steeds +-20m. Rijd, stop, rij, stop.... Moet ik hem dan in laag of hoog zetten. Dit ivm de koppeling?

Eigenlijk weet ik niet goed hoe hij schakeld, als hij dat al doet.. En wat ik beter kan gebruiken bij deze omstandigheden..

BVD Johny

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: di 29 apr, 2014 21:27
door Jason McCoy
Altijd H. De L = lage giering, dat gebruik je alleen als je vast zit in de dikke blubber of wanneer je iets heel zwaars trekt. Schakelen zul je hem niet horen doen, Is een automaat

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 08:57
door r4pt0r
Wat Jason ook al zegt,

Gewoon in de H stand zetten, en ook verder van de 4x4 en diff-lock afblijven. :)

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 12:36
door HondaTRX450r
Heeft misschien niks met quads te maken of hetzelfde.
Maar mijn auto heeeft ook zo'n 4x4 stand met high en low gearing deze mag je toch nooit op de weg gebruiken omdat je dif dan kapot gaat?

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 12:55
door Yair
Klopt,
Wat voor 4x4 heb je?

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 14:52
door HondaTRX450r
Wrangler 4.0

Met sneeuw of heel glad weer mag je hem dan wel in de 4x4 zetten?

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 16:04
door Yair
Volgens mij heb ik daar wel is een foto van voorbij zien komen op het forum.
Dan moet er wel hele diepe sneeuw zijn. Regel is volgens mij toch wel dat je niet de 4x4 inschakelt
op asfalt.
Als ik er naast zit hoor ik het graag :P.

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 17:52
door Duck
Bij onze unimog op het werk mag je gewoon in 4x4 rijden hoor, geeft enkel meer slijtage en verbruik.
Dus bij sneeuw, glad weer of slechte ondergrond gewoon 4x4 rijden :wink:

Diff lock is niet aan te raden tenzij je echt vast zit, als je dat inschakelt draaien al je wielen even snel.
Dus een bocht nemen dan is bijna niet te doen, wilt gewoon rechtdoor blijven rijden...

Low gearing zou ik ook enkel gebruiken als je echt vast zit of extreem zware lasten moet trekken...

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 18:04
door Yair
Uiteindelijk moet iedereen het zelf weten xd, maar ik
zou het niet doen.

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 19:30
door HondaTRX450r
Duck schreef:
Diff lock is niet aan te raden tenzij je echt vast zit, als je dat inschakelt draaien al je wielen even snel.
Dus een bocht nemen dan is bijna niet te doen, wilt gewoon rechtdoor blijven rijden...
Dat was het dat ze tegen mij zijden wat ik niet mocht doen. :D Maar op een recht stuk in de 4x4 dan trekt die wel sneller op toch? Stoplichten Bijv.

Ik blijf er in elk geval vanaf anders kost het serieus geld. :)

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 19:45
door Johny
Bij auto's is het niet veel anders als bij quad met betrekking tot 4x4. Wat auto's dan weer wel kunnen hebben en ik vermoed dat quad dat niet hebben is een midden diff.

Ikzelf heb naast me quad drie Defenders en deze zijn permanent 4x4 met midden diff die te sperren is. Bij landcruisers is de HD vaak achterwiel aangedreven of 4x4 zonder midden diff. Dit kun je overigens weer wel modificeren naar permanent met midden diff. Dan heb je ook nog de 4x4/4x2 auto's/busjes met een visco koppeling die grijpt automatisch in als er te veel verschil in omwentelingen zit tussen de vooras en achteras. (Is een olie koppeling die blokkeerde als de olie hard word door wrijving) en natuurlijk nog de elektrische aangestuurde 4x4 die zijn misschien wel het minst omdat daar een doorslaand wiel word geblokkeerd door de remmen.

Ikzelf rij in de bermen (voorheen met boomcontrolles) altijd in laag vandaag deze vraag hoe dat bij de quad zit.

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 20:33
door Duck
bij mijn weten heeft een 4x4 altijd een midden diff, hoe ga je anders je vermogen verdelen over je beide assen?

Er zijn vele systemen voor "4x4" niet altijd even effectief...
Ook een echt sper diff ga je niet veel tegen komen, is meestal limited slip diff.

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 20:36
door Yair
3 defenders ja ? Super vet, dat is echt de enige auto die ik echt wil/moet
hebben xd. Ik heb zitten kijken naar een serie 3 109'.
Welke modellen heb je?

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 20:38
door Johny
Wellicht iets verkeerd verwoord.

Ik bedoel met middendiff een die functioneerd als het diff in een as van een auto. Bij een defender word de kracht doormidden van het midden diff verdeeld naar voor en achteras. Als je deze locked word de verdeling 50/50 voor/achter de meeste 4x4s hebben een midden diff die de krachten naar voor en achter as altijd 50/50 waardoor die heel erg wringen met sturen op de verharding.

Re: L of H versnelling bij veel stil staan.

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 20:38
door Duck
HondaTRX450r schreef:
Duck schreef:
Diff lock is niet aan te raden tenzij je echt vast zit, als je dat inschakelt draaien al je wielen even snel.
Dus een bocht nemen dan is bijna niet te doen, wilt gewoon rechtdoor blijven rijden...
Dat was het dat ze tegen mij zijden wat ik niet mocht doen. :D Maar op een recht stuk in de 4x4 dan trekt die wel sneller op toch? Stoplichten Bijv.

Ik blijf er in elk geval vanaf anders kost het serieus geld. :)

Dan moet je wel al een hele hoop vermogen hebben hoor!!! En dan nog, anders zou elke dragster 4x4 hebben he, tis eigenlijk meer voor de veiligheid en stabiliteit.
Denk dat je met een quad toch sneller bent met enkel RWD, het meeste gewicht verplaatst zich toch naar de achteras als je optrekt...