Pagina 1 van 4

co2 meter (selfmade)

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 16:42
door Sg6
Na de topic van de co2 meter ben ik info gaan vragen via pm aan Rocky. Ben toen ook gaan zoeken op het internet achter de nodige info. Fre heeft mij hierbij goed geholpen THX.
Heb dan via mijne maat een lamdasonde kunnen bemachtigen met 4draden. 2 draden voor de sonde en 2 draden voor de voorverwarming. Na de nodige info ben ik dan naar de winkel gestapt achter alle onderdelen (elektronica, behuizing,....) en ben tot een totale prijs gekomen van 23 euro. Dan maar beginnen solderen he.
De zaterdag morgen om 2u was het goedje geklaard en zat er al leven in toen ik er 12v aansloot. Maar het was hoogtijd om te gaan slapen. smorgens opgestaan en direct richting ***** achter een draadtap van M18 x1,5. Dan nog naar *** **** ****** om een as van inox van 30mm. Het draai- en freeswerk kon beginnen. Doordat ik geen draadkussen had heb ik met de draaibank zelf draad moeten trekken, ben er dan ook redelijk goed in geslaagd want ik doe dit zelden werken met draaibank en freesmachine (nooit opleiding van gehad). Het spant een klein beetje als ik de zo gezegde moer moet opdraaien. Maar mijne maat die al 3j ervaring heeft met CNC heeft mij telefonisch geholpen met de snelheden en dergelijke :lol: .

Nu de pic


Co2 meter behuizing en LED uitlezing. Heel bovenaan is rijke toestand, de perfecte stand moet liggen tss de gele LEDs.

Afbeelding


Voorlopige bevestiging voor de test. Achteraf dan TIG lassen zodat het netjes is. Jullie vragen je af waarom juist daar?? Wel via onze goeie vriend Bartie vanop het forum heeft die contact gelegd met Fp waar de beste Co2 meting gebeurt en dit blijkt dus de plaats te zijn. THX mate

Afbeelding
Afbeelding


Draai- en freeswerk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De afgeplate kant is gemaakt om met een sleutel van 13 de stop in te draaien.
Afbeelding


Met een frees van 50mm uitgehaald zodat die perfect aansluit op de uitlaat en dit schoon kan ge TIG last worden.

Afbeelding

Voila en heb dit al gedeeltelijk getest en afgeregeld en als ik pin gas geef dan gaat de laatste groene led juist voor te rijk. Als ik gas los gaat die naar volledig arm en klimt die omhoog naar de middelste groene led. Bij half gas geven staat die op de onderste groene led net voor te arm.
De 5 groene leds zijn als het ware voor de beste afstelling. In koude toestand staat ie op volledig arm maar gaat geleidelijk aan omhoog. Verdere tests volgen nog.
Bij het optrekken kan je schoon zien dat hij omhoog gaat
en als je lost zakt die tot rood en dan direct pin gas en vliegt die curve omhoog. Schoon om het te zien :lol: Ook als die ralenti draait branden de 5 groene al flikkeren en gaat die over tot vast branden op de middelste led.

EN MENSEN ONTHOU DIT: :wink: WAT JE ZELF DOET DOE JE MEESTAL BETER :wink:

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 16:49
door Fré
chapeau!

SCHITTEREND! 8)


mmmm I love this forum!!!!!!!!!!!

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:03
door Lewis
Heel knap werk ! en hij staat dus perfect afgesteld ook ! :)

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:04
door Vyrena
Prachtig

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:09
door Franky
jawade jong, gij kunt er wat van ze 8) toppie :wink:

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:16
door Yamaster
Schitterend werk!

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:24
door Obsession
mooi mooi mooi, en nu der nog zo verkope en dan kan je geld beginnen te verdien

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:34
door Hanzie
ziet er goed uit :shock:

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:55
door Bartie
Aha nu kan ik mijne Tm36 perfect gaan afstellen :D

En onthou wat Sg6 doet kan je meestal niet beter :P

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 18:58
door Fré
seg sg6, nog een vraagje: kan je ook eens testen wat de af te lezen afwijking is als je de sonde aan het einde houdt in plaats van voor de demper?

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 19:11
door FOR FUN
Zou dat veel verschil opleveren denk je?

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 20:28
door Rocky
Waaaauw, das snel, het lijkt SG6 wel....

Spijtig dat ik hier geen draai/frees heb, anders had ik mijn moer ook al kunnen maken, want dat is het enige waar ik nu nog mee vast zit.

@ Sg6: wat vraag je om nog eens zo'n moer/bout te maken??

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 20:44
door Sg6
Fré schreef:seg sg6, nog een vraagje: kan je ook eens testen wat de af te lezen afwijking is als je de sonde aan het einde houdt in plaats van voor de demper?
indien je dit doet krijg je een heeeeeeeeel rare uitlezing precies gelijk een VU meter van een installatie. wel schoon om te zien. Veel show :P

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 20:46
door Sg6
Bartie schreef:Aha nu kan ik mijne Tm36 perfect gaan afstellen :D

En onthou wat Sg6 doet kan je meestal niet beter :P

uw bout en moer ligt al klaar :wink: om erop ge TIG t te worden

Geplaatst: zo 05 dec, 2004 20:48
door Sg6
Rocky schreef:Waaaauw, das snel, het lijkt SG6 wel....

Spijtig dat ik hier geen draai/frees heb, anders had ik mijn moer ook al kunnen maken, want dat is het enige waar ik nu nog mee vast zit.

@ Sg6: wat vraag je om nog eens zo'n moer/bout te maken??
geef me de buitendiameter van de uitlaat eens en de draadstap vanje sonde zal eens kijken wat ik kan doen dan voor je.