Pagina 1 van 3
Semi-synthetisch naar volsynthetisch
Geplaatst: do 30 dec, 2004 14:07
door Fré
Kan ik zonder problemen overschakelen van het een op het ander?
Momenteel rij ik op semi-synthetische olie, maar kzou graag synthetische gebruiken (is ook veel lekkerder).
Nee tis omdat die semi-synthetische toch ook heel duur is, maar het is zijn prijs waarschijnlijk niet waard (95% margarine en 5% synthetische olie kan je ook semi-synthetisch noemen).
Enne, wat raden jullie aan van synthetische olie? 10w40 ja, maar euh, merk/type?
Geplaatst: do 30 dec, 2004 15:15
door LIMP46
niet overstappen op vol syntetische olie momenteel 600 euro schade
koop gewoon putoline half syntetische olie kost geloof ik 9 euro
ik heb de slijtage plekken gezien van het gebruik van vol syntetische olie
en daar word je niet blij van
suc6 met de keus fre

Geplaatst: do 30 dec, 2004 15:23
door No Limit W-tec
Ben ook aangeraden geweest om half synt te gebruiken en iets vaker te verversen.
Geplaatst: do 30 dec, 2004 15:26
door Vincenzo
ik gebruik half synt maar om de hoeveel tijd vervangen jullie ze
ik om de 2 a 3 maanden...
Geplaatst: do 30 dec, 2004 15:36
door LIMP46
hangt ook een beetje van de quad af een yfz 450 is daar wel gevoelig voor
je kan ongeveer een 10/15 tanks bezine oprijden en dan gelijk verversen
ook het olie filter !!!!!!
kan je eigelijk niet op bezuinigen
Geplaatst: do 30 dec, 2004 15:38
door Fré
ok bedankt!!!!!!

Geplaatst: do 30 dec, 2004 15:55
door No Limit W-tec
LIMP46 schreef:hangt ook een beetje van de quad af een yfz 450 is daar wel gevoelig voor
je kan ongeveer een 10/15 tanks bezine oprijden en dan gelijk verversen
ook het olie filter !!!!!!
kan je eigelijk niet op bezuinigen
10-15 tanks vind ik al zeer ruim op de YFZ. Meestal doe ik het om de 5 tanks, zou zeker niet tot 15 gaan.
Komt toch niet op 2 litertjes olie ? En in max 20 min is het geklaard !
Geplaatst: do 30 dec, 2004 16:16
door Deekske
ma olie is wel duur e, gisteren een bus gaan halen van 2liter, was 33euro armer... (10W40)
Geplaatst: do 30 dec, 2004 16:18
door Vincenzo
mag ik vrage waar ik haalde bij jasram een bus van 5liter 10w40 half synt voor 39€
ja daar echt op gaan besparen gaat u achteraf vre veel geld kosten
even een vraag slijtage van volledig synt olie wa mag ik daaronder verstaan?
Geplaatst: do 30 dec, 2004 19:23
door LIMP46
No Limit YFZ schreef:LIMP46 schreef:hangt ook een beetje van de quad af een yfz 450 is daar wel gevoelig voor
je kan ongeveer een 10/15 tanks bezine oprijden en dan gelijk verversen
ook het olie filter !!!!!!
kan je eigelijk niet op bezuinigen
10-15 tanks vind ik al zeer ruim op de YFZ. Meestal doe ik het om de 5 tanks, zou zeker niet tot 15 gaan.
Komt toch niet op 2 litertjes olie ? En in max 20 min is het geklaard !
nee de kosten zijn het niet maar in jouw geval met wedstrijden word
de motor nog wat zwaarder belast dus probeerde ik een tussen weg te zoeken
het werk is het zeker niet en je hebt er alleen maar profijt van
Geplaatst: do 30 dec, 2004 19:28
door Fré
ah nog een vraagske: waarom geen synthetische?
Dat verhaal van die natte koppeling ken ik ondertussen, maar dat is blijkbaar geen probleem als je volsynthetische olie gebruikt zonder die wrijvingsverlagers.
Zijn er dan andere redenen? volsynthetische olie heeft de neiging om niet zo snel te verouderen, smeert toch iets beter, heeft constantere viscositeit, desalniettemin raden jullie het af?
Geplaatst: do 30 dec, 2004 19:29
door tekie
ik gebruik altijd 10 w 40
maar iemand heeft mij eens gezegd dat je voor 1 cilinders
het best 10 w 60 gebruikt
Geplaatst: do 30 dec, 2004 19:49
door Sg6
ik gebruik nu vol syntetisch. Denk dak volgende keer overstap op halfsynthetisch maar dit mag ik niet doen hebben ze me verteld, en waarom niet???
Geplaatst: do 30 dec, 2004 20:15
door No Limit W-tec
Fré schreef:ah nog een vraagske: waarom geen synthetische?
Dat verhaal van die natte koppeling ken ik ondertussen, maar dat is blijkbaar geen probleem als je volsynthetische olie gebruikt zonder die wrijvingsverlagers.
Zijn er dan andere redenen? volsynthetische olie heeft de neiging om niet zo snel te verouderen, smeert toch iets beter, heeft constantere viscositeit, desalniettemin raden jullie het af?
Bij Technical Touch die invoerder zijn van Hinson en nogal wat spul leveren en tunen voor Everts raden ze nog steeds half synt aan voor de koppeling.
Wat betreft beter smeren van half synt ben je niet juist denk ik Fré, net het feit dat het beter smeert is de reden om toch bij half synt te blijven.
Geplaatst: do 30 dec, 2004 20:17
door No Limit W-tec
Sg6 schreef:ik gebruik nu vol syntetisch. Denk dak volgende keer overstap op halfsynthetisch maar dit mag ik niet doen hebben ze me verteld, en waarom niet???
In principe is het idd niet goed om te veranderen, voornamelijk voor de segmenten van de piston. Al heb ik daar wat mijn twijfels over. Zorg wel dat je goed warm draait voor verversen en zeker filter vervangen. Probleem is een beetje dat half en vol niet goed mengt.