Veerweg YFZ 450 R
Veerweg YFZ 450 R
Heeft iemand toevallig al een keer de maximale veerweg van een YFZ 450 R opgemeten?
Ik wil namelijk een keer me veer voorspanning stellen:
http://www.quadforumbenelux.com/artikels/vering.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wil namelijk een keer me veer voorspanning stellen:
http://www.quadforumbenelux.com/artikels/vering.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Veerweg YFZ 450 R
Volgensmij staat daar alleen in, wat de minimale en maximale lengte van de veer mag zijn, als die gewoon zo op de grond staat.
Maar moet echt de totale lengte hebben van wat die inveert.
Net zoals ze zeggen in die handleiding eerst optillen dat de banden van de grond zijn. en dan meten hoeveel die is. En nog een keer meten als die helemaal beladen is.
Maar moet echt de totale lengte hebben van wat die inveert.
Net zoals ze zeggen in die handleiding eerst optillen dat de banden van de grond zijn. en dan meten hoeveel die is. En nog een keer meten als die helemaal beladen is.
Re: Veerweg YFZ 450 R
Volgens mij is dat gruwelijk makkelijk zelf op te meten als je zo'n ding thuis hebt staan. 
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Veerweg YFZ 450 R
Ja klopt
Maar dacht als hier iemand het al eens had gedaan bij een YFZ R, en het nog wist hoefde ik het niet op te meten
Maar dacht als hier iemand het al eens had gedaan bij een YFZ R, en het nog wist hoefde ik het niet op te meten
Re: Veerweg YFZ 450 R
Front: Independent double wishbone with Kashima coated piggyback shocks, high-/lo-speed compression, rebound and threaded preload adjustment; 9.8 in. travel
Rear: Cast aluminum swingarm with piggyback high-/lo-speed compression, rebound and threaded preload adjustment; 11 in. travel
Betekent dit nu dat vooraan de maximale veerweg 9.8 is en achteraan 11 ?
Weet iemand in wat voor eenheid dit is?
Rear: Cast aluminum swingarm with piggyback high-/lo-speed compression, rebound and threaded preload adjustment; 11 in. travel
Betekent dit nu dat vooraan de maximale veerweg 9.8 is en achteraan 11 ?
Weet iemand in wat voor eenheid dit is?
- yamahakoppel
- Quad GOD

- Berichten: 6479
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
- Locatie: Diepenbeek
Re: Veerweg YFZ 450 R
dat zal wel inch zijn dus x 25,4 dan heb je het in mm of x 2,54 voor uw maat in cm
11x2,54= 27,94 cm
9,8x2,54= 24,89 cm
hier een converter handig om het om te rekenen
http://eslus.com/Gizmos/inchcm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
11x2,54= 27,94 cm
9,8x2,54= 24,89 cm
hier een converter handig om het om te rekenen
http://eslus.com/Gizmos/inchcm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Re: Veerweg YFZ 450 R
bedanktyamahakoppel schreef:dat zal wel inch zijn dus x 25,4 dan heb je het in mm of x 2,54 voor uw maat in cm![]()
11x2,54= 27,94 cm
9,8x2,54= 24,89 cm
hier een converter handig om het om te rekenen![]()
http://eslus.com/Gizmos/inchcm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dat is dus de maximale veerweg eigenlijk ?
Re: Veerweg YFZ 450 R
Dan zou de quad dus moeten doorzakken:
Achteraan 8,4 cm
Vooraan 5 cm
En de gemeten afstand dan:
Achteraan 19,54
Vooraan 19.89
Achteraan 8,4 cm
Vooraan 5 cm
En de gemeten afstand dan:
Achteraan 19,54
Vooraan 19.89
Re: Veerweg YFZ 450 R
Jongens,
Er staat in die handleiding dan:
Bvb. Als je maximale veerweg 25 cm is, dan moet je een doorzakking hebben van 7,5 cm (dus gemeten afstand van 17,5 cm)
Maar hoe moet je die ''gemeten afstand'' dan opmeten? Want de maximale veerweg heb ik gevonden op wat sites, zodat ik niet zelf hoef te meten, en alles op ze slapst te stellen.
Moet de quad 7,5 cm zakken als ik erop ga zitten?
Of
Moet de quad 7,5 cm doorzakken: Eerst meten als de wielen net niet van de grond komen, als die afstand bijv 50cm is vanaf de grond tot me grabbar. en dat die dan totaal 7,5 cm moet zakken, als de quad weer op de grond staat + dat ik erop zit? Dus dat die van 42,5cm is.
Er staat in die handleiding dan:
Bvb. Als je maximale veerweg 25 cm is, dan moet je een doorzakking hebben van 7,5 cm (dus gemeten afstand van 17,5 cm)
Maar hoe moet je die ''gemeten afstand'' dan opmeten? Want de maximale veerweg heb ik gevonden op wat sites, zodat ik niet zelf hoef te meten, en alles op ze slapst te stellen.
Moet de quad 7,5 cm zakken als ik erop ga zitten?
Of
Moet de quad 7,5 cm doorzakken: Eerst meten als de wielen net niet van de grond komen, als die afstand bijv 50cm is vanaf de grond tot me grabbar. en dat die dan totaal 7,5 cm moet zakken, als de quad weer op de grond staat + dat ik erop zit? Dus dat die van 42,5cm is.
Laatst gewijzigd door ___EvW___ op zo 19 feb, 2012 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamahakoppel
- Quad GOD

- Berichten: 6479
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
- Locatie: Diepenbeek
Re: Veerweg YFZ 450 R
ik denk dat je moet meten als de quad op zijn wielen staat en dan nog eens meten als je er op zit en dit mag 7,5cm verschil zijn
EDIT juist nog eens even in de handleiding gelezen en staat duidelijk in
want de maximale veerweg heb je al via internet gevonden
EDIT juist nog eens even in de handleiding gelezen en staat duidelijk in
dus wielen van de grond meten en dan meten met wielen op de grond met u eropHef de quad met zijn wielen van de grond (zet er bvb een bak bier onder, kan altijd van pas komen) en meet de afstand van het midden van de achteras tot een vast punt recht erboven op het kader en noteer deze maat.
Zet vervolgens de quad terug met zijn wielen op de grond (en neem gerust een pintje uit de bak), en belaad de quad maximaal (leg er een aantal zakken zand op, ga er met vier man op zitten,…) zodat de quad volledig door zijn veer gaat. Meet terug en schrijf ook deze maat op. Het verschil tussen deze maat en de eerst gemeten maat is de maximale veerweg.
Nu haal je alle belasting van de quad en ga je er zelf op zitten in je normale uitrusting en normale zitpositie. Nu laat je terug meten door iemand en reken je het verschil uit. Bij een ideale afstelling zou je een doorzakking van 30 % van je totale veerweg moeten hebben. Bvb. Als je maximale veerweg 25 cm is, dan moet je een doorzakking hebben van 7,5 cm (dus gemeten afstand van 17,5 cm).
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Re: Veerweg YFZ 450 R
ja idd
snap em
Maar ook iemand zei dat je een sag van 10cm moest hebben (onbeladen). Dus als de quad op de grond staat, dat je hem 10cm moet kunnen optillen voordat de achterwielen van de grond komen.
Maar dat kan dan dus niet, Want hij mag maar 7,5 inzakken en dat moet je er zelf ook nog opzitten
Maar ook iemand zei dat je een sag van 10cm moest hebben (onbeladen). Dus als de quad op de grond staat, dat je hem 10cm moet kunnen optillen voordat de achterwielen van de grond komen.
Maar dat kan dan dus niet, Want hij mag maar 7,5 inzakken en dat moet je er zelf ook nog opzitten
Re: Veerweg YFZ 450 R
Achterveer:
Maximale veerweg YFZ 450 R: 280mm, dan moet de quad 84mm doorzakken (als je er zelf op zit)
280 / 100 X 30 = 84mm
Die veerweg kun je ook zelf meten:
Punt A: Door de quad op te tillen, totdat net niet de wielen van de grond komen, en die afstand van de grond te meten tot je grabbar.
Punt B: Door de quad maximaal te beladen, zodat de quad zover mogelijk inveerd, en die afstand ook te meten van de grond tot je grabbar.
Dan doe je punt A - punt B en dat is dan de maximale veerweg.
Als je de maximale veerweg heb moet je de quad vanaf de gemeten waarde punt A (dus als de quad net niet met de wielen van de grond komt). Dan moet de quad 84mm inzakken (als je er zelf op zit). Als punt A bijv 700mm is, moet die met jezelf erop 84mm inzakken, dus kom je uit op 616mm vanaf de grond tot aan je grabbar.
Voor de voorveer is het dan geen 30% van de maximale veerweg, maar 20%
Maximale veerweg YFZ 450 R: 280mm, dan moet de quad 84mm doorzakken (als je er zelf op zit)
280 / 100 X 30 = 84mm
Die veerweg kun je ook zelf meten:
Punt A: Door de quad op te tillen, totdat net niet de wielen van de grond komen, en die afstand van de grond te meten tot je grabbar.
Punt B: Door de quad maximaal te beladen, zodat de quad zover mogelijk inveerd, en die afstand ook te meten van de grond tot je grabbar.
Dan doe je punt A - punt B en dat is dan de maximale veerweg.
Als je de maximale veerweg heb moet je de quad vanaf de gemeten waarde punt A (dus als de quad net niet met de wielen van de grond komt). Dan moet de quad 84mm inzakken (als je er zelf op zit). Als punt A bijv 700mm is, moet die met jezelf erop 84mm inzakken, dus kom je uit op 616mm vanaf de grond tot aan je grabbar.
Voor de voorveer is het dan geen 30% van de maximale veerweg, maar 20%



