Koelmodule met pictures (getest)
- 
				peet #77
 - Quad Expert

- Contacteer:

juist andries hoe meer warmte er kan opgenomen worden in de alu hoe minder rap hij gaat staan warm draaienSg6 schreef:dus rik350 als je de ribben weg doet zou dit dan beter zijn??
Ik dacht dat wanneer je de ribben groter maakt meer warmte kan opgenomen worden?
en die vinnen zoals ze nu zijn zijn ze goed volgens mij die dat wij hebben geplaatst op de YFZ van Ivoman zijn juist het zelfde als die van u
www.rozenhoeve.be  verse eieren vloeibaar ei gekookte eieren enz...
http://www.rozenhoeve.be/contact.html

- 
				Fré
 - Quad Expert

Re: Koelmodule met pictures
ikke nie begrijp nie :mrgeen:Rik350 schreef:Ik denk dat je zelfgemaakte dingetje niet zo veel scheelt doel van die ribben is oppervlakte vergroting maar bij jou loopt het water niet door de ribben maar kapselen de ribben de leiding juist in
wat bedoel je Rik?
White LTZ-450 - powered by MSD -

Denk eens aan een K&N filter dan snap je het welFré schreef:ikke nie begrijp nie :mrgeen:Rik350 schreef:Ik denk dat je zelfgemaakte dingetje niet zo veel scheelt doel van die ribben is oppervlakte vergroting maar bij jou loopt het water niet door de ribben maar kapselen de ribben de leiding juist in
wat bedoel je Rik?
die ribben zullen wel niet hol zijn anders zou dit een gegoten stuk zijn en om wel te zijn zouden er dan door de ribben een leidingske moeten lopen om circulatie te krijgen anders heb je dit niet.Alfredo schreef:Dus de ribben zijn normaal gezien hol of wat?
Ik weet het resultaat te vertellen indien de buitentemperatuur terug rond de 25 graden is.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u

T0 F@$t F0r Y0u
maar bij jou loopt het water niet door de ribbenSg6 schreef:die ribben zullen wel niet hol zijn anders zou dit een gegoten stuk zijn en om wel te zijn zouden er dan door de ribben een leidingske moeten lopen om circulatie te krijgen anders heb je dit niet.Alfredo schreef:Dus de ribben zijn normaal gezien hol of wat?
Ik weet het resultaat te vertellen indien de buitentemperatuur terug rond de 25 graden is.
Wat bedoelt hij hier dan mee?
- 
				Fré
 - Quad Expert

Ik word hier niet betaald om te denkenBlasty schreef:Denk eens aan een K&N filter dan snap je het welFré schreef:ikke nie begrijp nie :mrgeen:Rik350 schreef:Ik denk dat je zelfgemaakte dingetje niet zo veel scheelt doel van die ribben is oppervlakte vergroting maar bij jou loopt het water niet door de ribben maar kapselen de ribben de leiding juist in
wat bedoel je Rik?

- 
				Rik350
 - Quadracer

- Contacteer:

Ik weet niet precies hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen maar ik zou het proberen. Idd de ribben zouden hol moeten zijn en het water zou daar door moeten lopen. Bij je radiator heb je ook al die vinnetjes daar loopt water door en de radiator vergroot dus het oppervlak dat in aanraking komt met lucht in vegelijking met een vlak vierkant vak van de zelfde afmeting.
Jou koeler heeft een bepaalt oppervlak aan de binnenkant en of je de ribben er nu opzet of niet dat opppervlak blijft gelijk. zou je de ribben van binnen kunnen uithollen neemt het oppervlak aanzienlijk toe en is er meer kontaktoppervlak met (koele) luchtstroom. Ribben zetten heeft wel nut op dat buisje maar tot 1 mm rib ofzo Dit voegt nog toe aan het oppervlak van de buitenkant als je daarboven komt is het hetzelfde als een massieve buis van 45 met een gat van 15mm

Jou koeler heeft een bepaalt oppervlak aan de binnenkant en of je de ribben er nu opzet of niet dat opppervlak blijft gelijk. zou je de ribben van binnen kunnen uithollen neemt het oppervlak aanzienlijk toe en is er meer kontaktoppervlak met (koele) luchtstroom. Ribben zetten heeft wel nut op dat buisje maar tot 1 mm rib ofzo Dit voegt nog toe aan het oppervlak van de buitenkant als je daarboven komt is het hetzelfde als een massieve buis van 45 met een gat van 15mm
"Ride as if you'll live forever.  Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"

"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
ik geef je deels gelijk maar ook deels ongelijk.Rik350 schreef:Ik weet niet precies hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen maar ik zou het proberen. Idd de ribben zouden hol moeten zijn en het water zou daar door moeten lopen. Bij je radiator heb je ook al die vinnetjes daar loopt water door en de radiator vergroot dus het oppervlak dat in aanraking komt met lucht in vegelijking met een vlak vierkant vak van de zelfde afmeting.
Van een radiator stroomt er geen water door de vinnen. Der lopen buisjes door die vinnen en die vinnen zorgen voor extra afkoeling. Als je een vin afkraakt dan is die vin kapot en loopt er daar geen water uit. Als je die ribben van die module zou uitholen zal er naar mijn gedacht dat water nie echt circuleren waardoor eigenlijk die holle ruimte tot niets zal dienen aangezien het water aangezogen wordt. Moest je 2 buisjes door die ribben steken waardoor je circulatie kan bekomen dan zou het in mijn gedacht wel werken anders heeft die holle ruimte geen nut.
Ofwel ben ik verkeerd in redenering.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u

T0 F@$t F0r Y0u
- 
				peet #77
 - Quad Expert

- Contacteer:

neen die zijn niet hol van binnen heb hier zo één liggen van bij Ralph het is enkel om de oppervlakte van de alu te doen deze doet zijn werk wel om te koelen de warmte word verspreid op de alu vinnen en door de wind koelen die vinnen af zo doede dat er altijd warmte bij kan dat is de bedoeling van die koelerRik350 schreef:Ik weet niet precies hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen maar ik zou het proberen. Idd de ribben zouden hol moeten zijn en het water zou daar door moeten lopen. Bij je radiator heb je ook al die vinnetjes daar loopt water door en de radiator vergroot dus het oppervlak dat in aanraking komt met lucht in vegelijking met een vlak vierkant vak van de zelfde afmeting.
www.rozenhoeve.be  verse eieren vloeibaar ei gekookte eieren enz...

- 
				Ivoman #7
 - Quad Expert

- Contacteer:

is er één van CFM Performance ( www.cfmracing.com )peet schreef: ...heb hier zo één liggen van bij Ralph
diegene Ralph verkoopt zijn LC Performance coolers ( www.lcperformance.com ) in verschillende kleuren verkrijgbaar
					Laatst gewijzigd door Ivoman #7 op do 17 nov, 2005 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

- 
				Fré
 - Quad Expert

dergelijke kleine ribben, dwars op de stroomrichting, zouden toch niet doorstroomd worden.
Dan is er ook nog het probleem van hoe ga je dat maken. vonkerosie?
Lekker duur. Groef draaien? Ook nogal omslachtig, zou een korte koeltuit worden met dikke ribben.
Die vinnen zitten er idd op om het contactoppervlak te vergroten, dus grotere warmteafvoer. Dus er is weinig nood aan doorstroomde vinnen.
Wat ik m.b.t. koeling het beste zou vinden is een opsplitsing van de darm in veel verschillende kleinere darmpjes, met daartussen koelplaatsjes. Maar dan kom je op een extra radiator uit (ook weer lekker duur dus), en zou je het moeten overwegen om ineens een grotere hoofdradiator te steken.
Dus het gekende koelblokje met vinnetjes is een vrij goedkope en efficiënte manier om je koelwatertemperatuur nog wat naar beneden te krijgen. Hoeveel weet ik niet, maar als het een graad of 4 scheelt dan ben ik al content.

Dan is er ook nog het probleem van hoe ga je dat maken. vonkerosie?
Lekker duur. Groef draaien? Ook nogal omslachtig, zou een korte koeltuit worden met dikke ribben.
Die vinnen zitten er idd op om het contactoppervlak te vergroten, dus grotere warmteafvoer. Dus er is weinig nood aan doorstroomde vinnen.
Wat ik m.b.t. koeling het beste zou vinden is een opsplitsing van de darm in veel verschillende kleinere darmpjes, met daartussen koelplaatsjes. Maar dan kom je op een extra radiator uit (ook weer lekker duur dus), en zou je het moeten overwegen om ineens een grotere hoofdradiator te steken.
Dus het gekende koelblokje met vinnetjes is een vrij goedkope en efficiënte manier om je koelwatertemperatuur nog wat naar beneden te krijgen. Hoeveel weet ik niet, maar als het een graad of 4 scheelt dan ben ik al content.

- 
				Ivoman #7
 - Quad Expert

- Contacteer:

Je kan er zelf aan beide kanten één plaatsen, he.
1 die het hete koelvloeistof koelt vóór die de radiator ingaat
1 die het afgekoelde koelvloeistof uit de radiator extra koelt
... -> motor -> cooler -> radiator -> cooler -> motor -> ...
al zal de één altijd warmer staan dan de andere
waarbij de koudste vermoedlijke steeds het beste koelt

1 die het hete koelvloeistof koelt vóór die de radiator ingaat
1 die het afgekoelde koelvloeistof uit de radiator extra koelt
... -> motor -> cooler -> radiator -> cooler -> motor -> ...
al zal de één altijd warmer staan dan de andere
waarbij de koudste vermoedlijke steeds het beste koelt