adly TJ problemen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Sean
Toeschouwer
Toeschouwer

adly TJ problemen

Bericht door Sean »

Hallo mensen,

Een tijdje geleden heb ik mijn scootertje ingeruild voor een adly traffic jammer. Hij liep een hele tijd goed, tot voor kort... :cry:

Op een recht stuk weg had ik vol gas, toen zakte de quad opeens af naar halfgas. :shock: Ik dacht: maar eventjes stoppen, en toen ik dat deed viel hij uit.
t*ringeind naar huis gelopen met 25 graden celcius, en toen thuis de bougie maar eens bekeken. (ik was zo stom om mn bougiesleutel vergeten mee te nemen) :oops:

Aan de bougie was niet veel op te merken, hij was alleen net iets te donker, maar niet gevaarlijk donker.
Toen heb ik er een nieuwe bougie ingedraaid, maakte niets uit. Daarna maar eens de carburateur schoongemaakt, had eveneens geen effect. :(
Als ik nu een paar keer kick geeft hij een ontzettend harde knal; misschien iets mis met de ontsteking?

Mijn setup; hij is niet meer origineel, ik heb er 70cc polini met polini krukas en HD kop. de carb is nu 21 mm.

Wat denken jullie ervan? :?
grtz, Sean
Sebastien
Quadracer
Quadracer

Bericht door Sebastien »

Chek eens je piston. mss is deze beschadigd en mis je compressie
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Sean
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Sean »

Het is 2-takt he, maar mn piston (of zuiger) is nog helemaal in orde, mn zuigerveren ook. In de cilinder zelf zit 1 klein krasje, maar wederom niets ernstig. De compressie is ook normaal (of in ieder geval niet minder dan dat het eerst was) :?
Sebastien
Quadracer
Quadracer

Bericht door Sebastien »

heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn brommer.

eerst ben ik begonnen met een nieuwe bougie -> niets
dan andere carbu -> ook niets
dan cilinder open gedaan en piston bekeken -> deze was beschadigd en waardoor ik geen compressie meer had. (die piston was ook nieuwe, 2-3 maanden oud)
bekijk eens de staat van je piston vandaag en zeg hoe hij eruit zie
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Sean
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Sean »

Hoe ie eruit ziet? Als een piston natuurlijk :lol:
Zoals ik al eerder zei, de zuiger is helemaal ok en de cilinder ook, ik denk dat het het aan de ontsteking ligt. Hoe kan ik te weten komen of de ontsteking de oorzaak is?
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

Sean schreef:Hoe ie eruit ziet? Als een piston natuurlijk :lol:
Zoals ik al eerder zei, de zuiger is helemaal ok en de cilinder ook, ik denk dat het het aan de ontsteking ligt. Hoe kan ik te weten komen of de ontsteking de oorzaak is?
heb je hem dan al open liggen? want volgens mij is dit een regelrechte GRIPAGE... en is er niet zo heel veel meer over van je zuiger.
greetz
Sean
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Sean »

Ja natuurlijk heb ik hem open liggen anders zou ik niet zeggen dattie ok is... :roll:
Sebastien
Quadracer
Quadracer

Bericht door Sebastien »

1) kijk eens of dat uw bougie vonkt
2) indien niet, steek er een nieuwe in
hoe zie je dat uw bougie vonkt: neem uw bougie eruit maar laat de ontstekkingskabel erop en hou hem tegen de cilinder, hij zou normaal moeten vonken

3) als hij zelf niet vonkt met een nieuwe bougie is het waarschijnlijk de bobine

grtz
Tegazo
Quadrider
Quadrider

Bericht door Tegazo »

Ik heb ook eens hetzelfde gehad, het bleek uiteindelijk de bobine die kapot was :wink:
Suzuki Z400
Sean
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Sean »

Met de oude bougie vonkte hij normaal, maar ik heb begrepen dat het niet altijd ok is als hij vonkt. Iets met onder compressie ofzo, of niet gelijkmatig vonken. Ik moet bekennen dat ik nog niet met de nieuwe bougie heb geprobeerd of hij goed vonkt, zal dat zometeen checken.

Is het 'beter' voor mijn portemonnee als de bobine kapot is ipv de ontsteking?
peterrrrr
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door peterrrrr »

als je zegt dat je af en toe een knal krijgt is denk ik je timing niet goed van je vonk dus dat je mengsel in je uitlaat houd en dan in 1 keer een vonk dat hij een knal geeft :? weet niet of die kan maar dit kwam bij mijn op
gareth
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door gareth »

Misschien dat er iets los was getrild.
Cilinderkop los of uitlaat.

Als cilinder er goe duit ziet alles weer in elkaar zetten met goede pakkingen en uitlaatpakking en alles goe d gelijkmatig vastzetten. Demper goed vast zetten.

Doet ie wat slaat ie aan of net niet genoeg of doet ie helemaal niks. Carb schoon en genoeg benzine.
Barossa 250
Raptor 660 48rwhp
Gasgas 450
Gasgas met r1 blok 150pk
Husqvarna sm450r supermotard
Suzuki gsxr 750
Honda xr600r
Nu: Raptor GSXR met 150 pk / PGO Bugxter r1 150pk
Sean
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Sean »

Carb is schoon, hij krijgt gewoon benzine. Zoals ik al zei, na een tijd kicken geeft ie alleen een ontzettend harde knal.
gareth
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door gareth »

Zit alles niet goed vast hele gekke knallen krijg je vaak doordat er iets niet goed aansluit.

Dan start ie niet gelijk en krijg die wel benzine, maar door te weinig compressie of valse lucht niet gelijk ontbrand. En als er dan zoveel benzine in zit dat de luchtverhouding goed is ontbrand ie en krijg je harde knal.

Check alles cilinderpakking terug gedaan beter altijd gelijk nieuwe cilinderkop pakking uitlaatpakking nog goed alles gelijkmatig aangedraaid met momentsleutel. Met de hand kan ook wel maar moet je het wel goed doen.
Barossa 250
Raptor 660 48rwhp
Gasgas 450
Gasgas met r1 blok 150pk
Husqvarna sm450r supermotard
Suzuki gsxr 750
Honda xr600r
Nu: Raptor GSXR met 150 pk / PGO Bugxter r1 150pk
Sean
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Sean »

Alles heb ik weer goed vast gezet, pakkingen heb ik niet vervangen(moet ik eerst 20 km fietsen, met 35 graden heb ik daar niet zo'n zin in). Maar ze zagen er nog wel goed uit. Mijn zwager gaf me de tip om eens naar de membraan te kijken, dat ga ik eerst maar eens doen.

ik hou jullie op de hoogte :)
Plaats reactie