No Limit YFZ schreef:Ik was tot voor kort ook leek in het Mountainbike wereldje. Heb me door paar vrieden laten adviseren. Ook zei zeiden dat Deore het minste is wat je nodig hebt als je offroad gaat. Ik rij maar af en toe eens en had budget van +/- 500 € voor ogen. Uiteindelijk beseft dat ik er niet kwam hiermee. Vergeet ook niet dat als je toertochten gaat meedoen je ook nog beetje degelijke uitrusting nodig hebt, liefst een zomer en winter uitrusting.
Ik ben uiteindelijk naar Decathlon geweest. Rockrider 8.1 gekocht 699 €, deore LX, klikpidalen (even wennen in 't begin en paar keer op mijn bek gegaan maar super in de modder), geveerde voorvork met compressie regeling, hydraulische schijfremmen. Tegen dat je schoenen, en kledij erbij hebt mag je rekenen dat je rond 1000 € zit.
Na 3 maand heb je gratis nazicht, later kun je je fiets laten nazien voor 25 €.
Naar mijn mening heb je bij decathlon als amateurtje waar voor je geld. Hun eigen kledij lijn vind ik trouwens heeeeel goed voor wat je betaalt !
Mja, decathlon heb ik toch al veel slechte verhalen van gehoord. en lx? het enige wat aan die fiets lx is, is de achterderailleur en dat wilt niet bepaald veel zeggen als je een lx derailleur hebt op sram 5.0 cassete! Het enige wat echt goed is aan die fiets zijn de hayes hfx9 schijven en de fizik nisene zadel. Maar voor die prijs hoef je niet meer te verwachten (of je gaat bij http://www.canyon.de)
@ domi : ik kan niks van die prijs afdoen! maar met die giant zit je zeker niet verkeerd, en als je later meer geintresseerd geraakt in het mountainbiken koop je dan beter materiaal. want om te beginnen met een dure-goeie fiets, daar heb je weinig aan, je kan beter beginne met een fiets van 500 euro die 18 kilo weegt (waar je op leert afzien) dan je begint met een fiets van 2000 euro van 10 kilo.
Maarja, dat is dan natuurlijk mijn mening. Hier thuis staan ondertussen 3 canyon fietsen en dat is nu eens echt prijs kwaliteit extreem goed! Maar er zijn veel mensen die ertegen opzien om met zo een bike naar de plaatselijke fietsenmaker te gaan.
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
denk dat je zeker niet verkeerd af zal zijn met die canyon. Hebben hier vroeger een giant terrago gehad, een hoopje miserie, derailleur die niet goed functioneerde op de casette, mph remmen die voor niks deugen...
be-one is het mountainbike merk van batavus, is best goed alleen redelijk duur. en dat andere, heb ik nog nooit van gehoord dus kan ik geen mening op geven.
idd een deore groepje is wel het minimum, let wel de VOLLEDIGE groep, bij velen willen ze het als volledig groep laten overkomen, maar is het in feite alleen de derailleur waar deore opstaat.
voor de hype van de schijfremmen ben ik geen voorstander, als het een beetje modder is, rij je zonder remmen rond! de laatste tijd genoeg van gezien op de VTT's! geef mij maar m'n magura (hydraulische rem op de velg) of de good-old V-brakes!
waar op letten bij aankoop als je redelijk wat wilt rijden (VTT's) dan kies je idd voor klikpedalen, een geveerd vorkje en een deore LX groepje. Met wat goed onderhoud heb je hiermee geen miserie!
Ik wil ook liever V-brakes ipv. schijfremmen. Ik had contact opgenomen met Canyon, maar jammer genoeg werd de BigBear Comp niet meer gemaakt. Op Izibike.nl stonden er nog leuke aanbiedingen, maar die leveren dan weer niet naar België... Ik zal het op Duitse sites moeten zoeken. Een afmontage gelijk de Canyon ongeveer en dit rond dezelfde prijs. Zoeken, zoeken, zoeken...
Een ander Duits merk met een hele goede prijs/kwaliteit is Cube (http://www.cube-bikes.de).
Er zijn redelijk veel dealers in België (http://www.ts-bikes.be, http://www.bike-shop-diest.be/, http://www.janssenfietsplezier.be/ enz., maar als je zelf tot in Duitsland wil rijden, kan je hier terecht: http://www.bike-discount.de , zeer veel keuze en zeer goede prijzen.
Cube heeft een zeer goede verhouding prijs/kwaliteit/afmontage.
En persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan de Magura hydraulische remmen ipv schijfremmen, aan die Magura's is minder onderhoud aan, is minder fragiel, schuurt niet zo snel als het modderig is.
ik heb een cube std 5 met groep xt erop,schijfremmen en regelbare voorvering ,rijd er al een goed jaar bijna elke zondag mee int bos enzo en heb nog niets voorgehad aan deze fiets.ben er echt content van.
Giant Terrago is een zeer goede fiets. Ik heb er zelf ook eentje. De volgende punten vind ik er echt goed aan
1. Heeft een licht frame. Iets van 12 kilo ofzo.
2. Goede Deore derrailleurs. 27 versnellingen Ik heb hem pas 2 keer af hoeven te stellen in 8 maanden en ik rijd er ongeveer 3 keer per maand mee in de duinen. Daarbij bezuinig ik niet met schakelen.
3. Zeer sterke velgen. Komen heel moeilijk slagen in. Een vriend van mij heeft een Boulder(slechtere velgen) en heeft er na 5 keer fietsen al 3 slagen in gereden.
4. Goede voorvork, kun je makkelijk afstellen.
5. Standaard al goede banden(Hutchinson Bulldog). Offroad fijn, maar op straat slijten ze hard.
6. Er liggen standaard ook goede tandwielen op.
7. Lekker breed stuurtje, maarja dat is iets persoonlijks.
Dit was het wel wat ik zo kon bedenken. Zoals al eerder is gezegt, maak je fiets NOOIT zuiver met water. Ik heb hierdoor op mijn vorige MTB een heel nieuw achterwiel kunnen laten zetten, doordat er water bij de lagers was gekomen.
Laatst gewijzigd door Suzuki op wo 22 nov, 2006 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat doen we bij 2500 toeren?
Terugskakeln en gas erop.
nuja, van al die mensen die hier zo slecht spreken over schijfremmen, zoveel ervaring mee dan ? ooit al eens met degelijke schijfremmen gereden ?
Toegevoegd na 1 minuten:
doubletracing schreef:ik heb een cube std 5 met groep xt erop,schijfremmen en regelbare voorvering ,rijd er al een goed jaar bijna elke zondag mee int bos enzo en heb nog niets voorgehad aan deze fiets.ben er echt content van.
cube ltd 5 waarschijnlijk ? zijn ook zeer degelijke fietsjes !
@ domi : voor canyon zal je moeten wachten tot modellen van 2007 uit zijn!
yep ltd bedoelde ik ik vind schijfremmen wel goed maar had ik mogen kiezen zou ik ook voor magura hydraulische remmen opteren.remt gewoon veel bruusker en sneller vind ik.
Ik heb weleens van mountainbikers gehoord dat sommige schijfremmen gaan 'zingen'. Ik weet niet wat ze ermee bedoelen. Schijnbaar hebben MPH's daar last van. Hayes schijnen goede schijven te zijn.
Wat doen we bij 2500 toeren?
Terugskakeln en gas erop.
scottusa schreef:
@ domi : voor canyon zal je moeten wachten tot modellen van 2007 uit zijn!
Klopt! Had het van henzelf ook gehoord.
@ Capitol: op bike-discount had ik er deze middag nog eentje van Cube gevonden, maar is er ondertussen reeds vanaf gehaald. Was de
Cube ltd three comp. Wel een model 2005, maar afmontage was zeer degelijk.