Lierkabel

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad

Lierkabel

Staal
9
32%
Synthetisch
19
68%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Ja ik ook de 4.0, maar officieel :)
Arctic cat
Quadrider
Quadrider
Berichten: 284
Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
Locatie: Nederland

Bericht door Arctic cat »

Oke,

afgelopen zondag dus op de Maasvlakte geweest.
Mezelf uit de prut en tegen een helling op gelierd.

Later nog mijn maatje er uit proberen te trekken. Probleem daarbij was alleen dat ik geen dood punt had om mijn quad aan vast te maken. Zijn Hawkeye zat vast. Het enige wat er gebeurde tijdens het lieren is dat ik mijn Grizzly met vier geblokkeerde wielen naar hem toe trok en die Hawkeye bleef mooi staan. Een Vitara heeft hem er uiteindelijk uit getrokken.

Wat ik er nu van gemerkt heb is dat deze lier vreselijk sterk is en de syntetischekabel werk super.
spoor!
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1285
Lid geworden op: do 19 okt, 2006 19:29

Bericht door spoor! »

mooi, zooo horen we het graag :)
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Je moet ondertussen ook wel wat gas geven in de achteruit.
albrecht
Quadrider
Quadrider
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 03 jun, 2005 11:09
Locatie: De kustlijn van Ramsel

Bericht door albrecht »

Ralph schreef:Je moet ondertussen ook wel wat gas geven in de achteruit.
Heb jij winchervaring Ralph ?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Weinig. Maar het lijkt mij dat je met achteruit rijden al wat beter gaat.
albrecht
Quadrider
Quadrider
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 03 jun, 2005 11:09
Locatie: De kustlijn van Ramsel

Bericht door albrecht »

Ralph schreef:Weinig. Maar het lijkt mij dat je met achteruit rijden al wat beter gaat.
1 van de 2 punten dienen bij het winchen om deze niet extra te belasten vast (stil) te staan :wink:
Laat steeds de winch haar werk doen, het te behelpen voertuig kan een beetje gas geven, juist genoeg om de modder te breken, zorg er steeds voor vooral met een winchrope dat deze steeds gespannen blijft
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 933
Lid geworden op: ma 28 nov, 2005 19:53
Locatie: zelzate
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

een gondanker is een oplossing als "zekering" ook een tweede quad om aan vast te hangen kan afremmend werken ;)

achteruit rijden tijdens het winchen is niet zo goed (zoals Albrecht zegt)
engine-addicted - Yamaha Rhino - RRC - www.vlaanderen4x4.be -
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Arctic cat schreef:Oke,

afgelopen zondag dus op de Maasvlakte geweest.
Mezelf uit de prut en tegen een helling op gelierd.

Later nog mijn maatje er uit proberen te trekken. Probleem daarbij was alleen dat ik geen dood punt had om mijn quad aan vast te maken. Zijn Hawkeye zat vast. Het enige wat er gebeurde tijdens het lieren is dat ik mijn Grizzly met vier geblokkeerde wielen naar hem toe trok en die Hawkeye bleef mooi staan. Een Vitara heeft hem er uiteindelijk uit getrokken.

Wat ik er nu van gemerkt heb is dat deze lier vreselijk sterk is en de syntetischekabel werk super.
Je kon eerst even getrokken hebben zonder te lieren achteruit, hierdoor zou de trekkende quad lichtjes ingraven. Dan pas beginnen lieren. Nu gaat de Grizzly er niet meer naar toe trekken. Eens de Hawk eruit rij je dan wel uit de zelf gegevraven kuil met de Grizzly.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Arctic cat
Quadrider
Quadrider
Berichten: 284
Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
Locatie: Nederland

Bericht door Arctic cat »

De eerste poging was om hem met een lang sleeplint eruit te trekken. Probleem was dat ik een beetje helling opstond en de ondergrond zo hard als beton. Dus erg weinig grip met de banden.

Toen proberen te lieren. Ik trok mezelf alleen maar naar de vast staande quad toe. Wat meer lierkabel genomen zodat ik net achter een heuveltje stond. Vol op de rem en nog trok ik mezelf naar die andere quad toe.

Dus toen maar een passerende Vitara om een sleepje gevraagd.

Voor de ervaren lierders onder ons, op een Grizzly zit een parkeerstand het lijkt mij onverstandig om deze te gebruiken als de quad als dood punt fungeert. Alle kracht komt dan op een punt op de overbrenging. Het lijkt mij beter om alle remmen in te trappen/knijpen. Wat is jullie ervaring?
Plaats reactie