raptor700 lagers in elkaar gelopen ( alweer)

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Dozo
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 00:00

raptor700 lagers in elkaar gelopen ( alweer)

Bericht door Dozo »

Ik heb voor de 2de keer in een half jaar tijd mijn lagers achter naar zijn grootje geholpen.
hoe ik dit doe ? geen idee...
heb nu het vermoeden dat een tik tegen een boom de oorzaak is van het kapotzijn van de linkerkant.
de rechterkant zie je ook op de foto's buiten dat hier de binnenschaal is gebroken (das ook gek als links alles weg is dat er rechts wat breekt :p )
Ik kan niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is .
van de week op jacht naar de lagers en de boel weer terug in elkaar steken.
Neem gelijk de lagers waar mijn brug in mijn frame zit ook mee want die zijn ook aan vervanging toe.

Op zich niet zo veel te zien:
Afbeelding

toen de eerste stukjes
Afbeelding

Yep het is weer zover :
Afbeelding
2 lege schalen :
Afbeelding
zo staat de andere zijde erbij:
Afbeelding
en als links niets meer zit ...tjah dan kan het niet anders dan dat er rechts ook wat stuk gaat.
binnen schaal is gebroken:
Afbeelding


erg jammer om te ontdekken allemaal weer.
Iemand nog ZINNIGE tips ?
de firma's SKF e.d. zijn mij bekend.
het gaat niet om het verkijgen van de lagers, zoals je op de foto's ziet is de standaard hub/carrier al vervangen.
Dit omdat ik nu een normale lager maat bij SKF kan halen voor een paar tientjes ben ik dan klaar.
Yamaha durft 60-70 euro per stuk te vragen !
240,- euries voor 4 lagers :duimlaag:
ik ben op zoek naar mensen met ervaring over mijn "probleem"
Om nu om de 3-4 maanden mijn lagers te wisselen zie ik niet echt zitten.
Tom#11
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1730
Lid geworden op: za 11 nov, 2006 20:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Bericht door Tom#11 »

Alweer, misschien dat het is omdat je zoveel kilometers maakt ofzo? :?
Succes met maken
Quadzillaboy
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 20 okt, 2004 12:59
Locatie: Vlaams-brabant

Bericht door Quadzillaboy »

Dan ga je er een moeten aanschaven met conische lagers. Ik heb er ook zo een in mijn 250r. Met je schroef van je achteras regel de speling op je lagers.
Rad heeft ze voor een 700r

http://www.radmfg.com/pricelist.htm

Of hier kan je ze ook krijgen

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TAPERED- ... 0047642989

Die lagers gaan niet stuk. Zo zien ze eruit


Afbeelding
trx480r
lonestar/laeger's pro-trax
Dozo
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 00:00

Bericht door Dozo »

in die richting had ik ook al gedacht .
en ze dan tegenovergesteld te plaatsen.
Alleen werden de conische lagers me afgeraden ..
dus ik wil idd wel weten of het beter is.
prijskaartje ligt x 2 aan gewone.
ben en blijf een hollander :D
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Weer allemaal van die troep (bagger/water) er in? Of is dat het vet met gruis?
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
Locatie: ternat
Contacteer:

Bericht door Robby »

je spant soms je ketting niet te hard aan? of deze slecht gemonteerd? want is wel vrij snel dat ze terug stuk zijn.
greetz
Quadzillaboy
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 20 okt, 2004 12:59
Locatie: Vlaams-brabant

Bericht door Quadzillaboy »

Dozo schreef:in die richting had ik ook al gedacht .
en ze dan tegenovergesteld te plaatsen.
Alleen werden de conische lagers me afgeraden ..
dus ik wil idd wel weten of het beter is.
prijskaartje ligt x 2 aan gewone.
ben en blijf een hollander :D
Waarom werd je dat afgeraden?
trx480r
lonestar/laeger's pro-trax
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Bericht door SlOoT »

Als je nieuwe lagers erin doet gelijk ff een vetnippel erop maken en dan dat allemaal helemaal vol met vet pompen, dan mag er niets meer mee gebeuren.

En let inderdaad ook op je ketting spanning, je kan je lagers kapot trekken met een te strakke ketting.
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
gareth
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 857
Lid geworden op: di 18 apr, 2006 20:40

Bericht door gareth »

Heb je onderhand ook geen speling met de lagerpassing?

Weet ook niet hoe je de lagers monteert, een paar klappen met een hamer op de as is soms al genoeg om lagers al herrie te laten maken. En dan zitten ze er net nieuw in.

Zit ook wel een hoop verschil in lagers. Sommige lagers kunnen juist krachten horizontaal beter aan en sommige verticaal. Misschien lagers nemen met een betere afdichting of iets met vetnippels maken. Had ik ook al gezien hier op het forum.
Barossa 250
Raptor 660 48rwhp
Gasgas 450
Gasgas met r1 blok 150pk
Husqvarna sm450r supermotard
Suzuki gsxr 750
Honda xr600r
Nu: Raptor GSXR met 150 pk / PGO Bugxter r1 150pk
ger
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 240
Lid geworden op: di 26 aug, 2003 18:57
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door ger »

De lagers die in de carrier zaten hadden die een stofkeerring?

ofwel een blauwe of zwarte kunstof bescherming?
Als ik goed naar de foto's kijk zie ik volgens mij een blauwe stofkeerring op 1 van de lagers zitten

ik bedoel dus NIET de losse stofkeerring die je als laatste monteert

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar lagers met een zogeheten stofkeerring kun je namelijk absoluut NIET vetten en dat heb jij naar goed gebruik wel grondig gedaan. Waarschijnlijk omdat je niet beter wist en er een vetnippel op zit.

Ik heb dezelfde carrier in mn trx 250r gezet en toen viel mij het op.

Als je in deze carrier vet pompt zet je alle lagers die erin zitten op druk want het vet wat je erin pompt kan er niet uit en drukt dus tegen je stofkeerring aan en dus tegen je lagers.


Koop nieuwe lagers zonder stofkeerring dus gewoon dat je de kogels zie. als je die juist monteert en daarna de vuilkeerring monteert kun je naar hartelust vet pompen het teveel komt eruit en zorgt er tevens voor dat er geen vuil en water in je lagers kan komen.

Conclusie:
gebruik "open" lagers waar je kunt vetten
De stelregel met open lagers is: waar vet zit kan geen vuil of water komen Maar overdaad schaad
Als je pompt en je ziet dat het eruit komt meteen stoppen niet eindeloos blijven doorpompen, dat is nergens voor nodig.

gebruik lagers met een stofkeerring op plekken waar je niet kunt vetten
Laatst gewijzigd door ger op za 09 feb, 2008 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2407
Lid geworden op: ma 30 aug, 2004 10:50

Bericht door epix no-fear »

zat er niet te veel vet in?
als je lagers zelf niet genoeg speling hebben (denk aan C waarden) dan kan het zijn dat waneer je lagers warm worden ze door het uitzettings coefficient de lagers zichzelf kapot drukken.

die laatste reden lijkt me nog best waarschijnlijk.
k heb het al vaak zien gebeuren bij toepassingen die onder minder belasting stonden.
CustomCoatingsHelvoirt
L crosser
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2587
Lid geworden op: zo 20 mei, 2007 11:45
Locatie: sittard

Bericht door L crosser »

maar als je een vetnippel erop maakt dan moet ej toch ook aparte keerringen erop zetetn enders kan het (oude) vet niet naar buite weg eh :wink:
ger
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 240
Lid geworden op: di 26 aug, 2003 18:57
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door ger »

L crosser schreef:maar als je een vetnippel erop maakt dan moet ej toch ook aparte keerringen erop zetetn enders kan het (oude) vet niet naar buite weg eh :wink:
als je niet weet waar je over praat reageer dan niet

hier word voor een volwassen probleem een volwassen oplossing gezocht.
Gebruikersavatar
FLIPmode
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1196
Lid geworden op: vr 10 jun, 2005 08:57
Locatie: DE maaskant
Contacteer:

Bericht door FLIPmode »

Quadzillaboy schreef:Dan ga je er een moeten aanschaven met conische lagers. Ik heb er ook zo een in mijn 250r. Met je schroef van je achteras regel de speling op je lagers.
Rad heeft ze voor een 700r

http://www.radmfg.com/pricelist.htm

Of hier kan je ze ook krijgen

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TAPERED- ... 0047642989

Die lagers gaan niet stuk. Zo zien ze eruit


Afbeelding
Jep zitten standaard in de predator en zijn (mits voldoende smeren) quasi onverslijtbaar en beter bestand tegen zijlingse krachten.
Zitten bijvoorbeeld ook vooraan bij de wielen van een auto (maar dan zijn het conische naaldlagers)
8)
Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Er zit een vetnippel op dat ding, dus discussie over er een monteren gaat niet op. Maar wat Ger zegt over teveel vet er in voor dichte lagers, dat zou misschien wel kunnen.
Plaats reactie