turbo op mijn raptor 660 VAN JUMPINGJET

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
raptorfreak
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 21 feb, 2007 17:11
Locatie: mechelen

turbo op mijn raptor 660 VAN JUMPINGJET

Bericht door raptorfreak »

bij jumpingjet verkopen ze een turbo-kit voor de raptor 660
de vraagprijs voor het totale pakket bedraagt 4500euro
mijn vermogen qua pk zou zo'n 82pk worden
de uitlaat,carburateur luchtfilter alles wordt veranderd
dus de quad ondergaat veel veranderingen
is zoiets goed voor mijn blok na langdurige tijd mits hij goed wordt onderhouden?
wat raden jullie mij aan,zou ik er voor gaan ja of nee
mijn quad is van bouwjaar 2003
cant wait 2 buy me a six-sixty
nickon
Quadrider
Quadrider
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 15 okt, 2007 12:34

Bericht door nickon »

aan dit topic staan misschien al een deel antwoorden op je vragen:

http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... ight=turbo
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

waarom bouw je het niet zelf?
ik ga het ook doen. ik zoek daarom een daihatsu charade GTI turbo of een smart turbo.

Ik wil werken met een draw-throug systeem. simpeler kan het niet...

als je dit doet kan je de originele carburatuer behouden (wel een iets grotere sproeier nemen)

als je zoeits zelf maakt heb je maar een paar dingen nodig en dat kost GEEN 4500 euro !

turbo 100- 250 eu (gewoon een 2ehandse)
olie aanvoer + pompleidingen en drain 100 eu
piping 50 eu
slangklemmen 15 eu (waterslang van een vrachtwagen knippen)
Custom uitlaat/ downpipe 100 eu
wastegate 150 eu

je hebt kans dat je turbo aangepast moet worden. sommige keringen kunnen niet tegen onderdruk.
Ik heb voor mijn auto ook een custom turbokit gemaakt. en dat kostte toch zeker niet meer als 600 euro !

1 je moet er verstand van hebben.
2 je moet goed researchen of mij dingen vragen.
3 zelf iets maken kost tijd.
4 je hebt 3 keuzes: bling bling, of functioneel of beide

maarschijnlijk halen ze met dat systeem die jij wilt, meer pks er uit. omdat het met injectie is.
met een draw-throug setup haal je er minder vermogen er uit als met een blow-throug setup of een injectie setup.
tomas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 335
Lid geworden op: do 24 apr, 2008 02:34

Bericht door tomas »

kan niet w8ten tot jij aan jou bashan begint
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

dat zal denkik in de lente of zomervakantie worden.

momenteel ben ik bezig met een grotere turbo setup voor mijn civic.
wantja... het is nooit genoeg he :knikblij:

en ik ga eerst die bashan 'weg veilig' maken...
en zo ver lukt wel.
dat ding moet natuurlijk wel fatsoenlijk op de weg blijven.
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

ik vraag me af of dat gaat werken met een carb
normaal word de brandstof vanuit je vlotterbak omhoog gezogen, door vacum vanuit de cilinder
maar met een turbo word er lucht in de carb geblazen, zodat de brandstof naar beneden word geduwd
never drive faster then your angel can fly
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

daar heb je helemaal gelijk in ! :duimhoog:

maar dat heet een blow-throug setup. hiervoor zijn speciale carberatuers nodig, want anders blaas je de turbodruk (lucht) de carberateur in.

daarom doe ik het meteen draw throug. de volgorde is anders, en daarom wel minder efficient, maar nogsteeds goed voor veel pk's en nm's

draw throug werkt als volgt:

omdat een carb dmv zuig werking werkt, wordt de turbo na de carb gezet. hierdoor zuigt de turbo de lucht aan door de carb.
de lucht komt dus door de carb(hier komt de benzine er bij), dan door de turbo (totale mengsel)
en dan via het intake spruitstuk de motor in.

het nadeel:
het aangezogen mengsel gaat door de turbo heen en warmt op.
een te grote intercooler kan er voor zorgen dat je mengsel condenseerd.
een BOV is gevaarlijk, omdat het een gemixt mengsel naar buiten laat, en je motor kan afslaan. (kwestie van afstellen van je BOV.

met deze setup dus Geen BOV of je BOV goed afstellen, en een kleine of Geen intercooler.

voordeel:
GEEN brandstof management nodig. de carb blijft gewoon werken, en de zuigkracht is groter dus er wordt ook meteen meer brandstof aangezogen.
een iets grotere sproeier monteren, om de AFR ongeveer op 12 a 13 te houden. (afhankelijk van je turbo druk)

je fuel management kost dus minder als 10 euro. integen stelling tot een standalone injectie systeem van 800 of 1200 euro.

98 tanken is wel noodzakelijk.
een standaart blok moet zowiezo wat turbo druk kunnen hebben. er zit altijd een tolerantie waarde bij elke motor.
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Bericht door airwolf »

ik ben echt benieuwd wat je ervan gaat maken!
ik heb dit turbosysteem al op een kever gezien denk ik
hou ons maar op de hoogte met foto's en filmpjes!
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

je weet wel waar je over praat :duimhoog:
ik wil je quad wel eens zien rijden als hij klaar is
zou de compressie iets verlagen, door een extra voetpakking
never drive faster then your angel can fly
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

ik ga de compressie niet verlagen omdat:

ik geen hoge turbo druk ga rijden. max 8 psi
het rendement in het turbogat omlaag gaat.
en de compressie verhouding van 9.5:1 wel ok is.

hierdoor is het vermogen van de motor niet afhankelijk van de turbo.
Gebruikersavatar
FLIPmode
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1196
Lid geworden op: vr 10 jun, 2005 08:57
Locatie: DE maaskant
Contacteer:

Bericht door FLIPmode »

CivicTurbo schreef:ik ga de compressie niet verlagen omdat:

ik geen hoge turbo druk ga rijden. max 8 psi
het rendement in het turbogat omlaag gaat.
en de compressie verhouding van 9.5:1 wel ok is.

hierdoor is het vermogen van de motor niet afhankelijk van de turbo.
Misschien in plenum een eenweg klep plaatsen voor in de lagere toerentallen, naderhand als turbo aanslaat wordt de klep vanzelf toegeduwd door de druk (zelfde systeem als yam sv650 turbo ) of een vnt turbootje nemen, dat pakt een beetje vroeger aan.
Ben er zelf ook veel over aan het lezen maar bij mij komt er na het euroquadweekend een ander blokje en een blowthr systeem op. Moet wel compressie verlagen en hoop voorzichtig dat ik er tegen de 200 pk uitkrijg. Volgens de mannen van bigcc zou dat geen probleem zijn. Word een wintertje knutselen. :mrgreen:
maar back OT.
Kunnen van elkaar leren (of ik in ieder geval van u :p ) Denk wel dat ge de koppeling moet bijwerken om die krachten aan de wielen te krijgen.
Maar alleen voor het durven :buig: , ik volg het op de voet!
Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
tomas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 335
Lid geworden op: do 24 apr, 2008 02:34

Bericht door tomas »

wij willen een TURBO BASHAN ZIEN :x :tongduim:
Plaats reactie