Vering Grizzly 700cc 2007
- 
				ASUSfreak
 - Quadfanaat

 - Berichten: 96
 - Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
 - Locatie: Beringen
 - Contacteer:
 
Vering Grizzly 700cc 2007
Hallo,
Als ik ooit nieuwe/andere vering nodig heb/ga steken, waar moet ik dan op letten?
Wat zijn deftige merken? Is het enkel de veer of ook de schokdemper zelf?
Is het zoals bij computergames dat je kan kiezen tussen de lengte en stijfheid? Wss wel, maar hoe zit het dan? Hoe bepaal je dat?
Ik bedoel:
Ik rij zowel alleen als met mijn vriendin achterop (met zo'n Quadrax Box met wat gerief in)
Ik rij op asfalt, verharde boswegen, ploeter door velden, rij is door grachten, wil wel over dingen kruipen enz... Dus kan ik niet te stijf gaan omdat ik off-road comfort wil, maar ik kan ook niet te soepel gaan, want ik wil geen bocht nemen tegen 10/h (met vriendin achterop) en dat de quad overhelt... Dus is er een goede "tussenin" optie??? Ik veronderstel dat er nu nog steeds de 1e standaard vering opzit. (Heb 2de hands gekocht)
Kan je die ook op verschillende hoeken installeren zodat de quad hoger vd grond komt of juist breder op zen poten staat? (Zoals met mijn auto op afstandsbediening op 2-takt)
			
			
									
						
							Als ik ooit nieuwe/andere vering nodig heb/ga steken, waar moet ik dan op letten?
Wat zijn deftige merken? Is het enkel de veer of ook de schokdemper zelf?
Is het zoals bij computergames dat je kan kiezen tussen de lengte en stijfheid? Wss wel, maar hoe zit het dan? Hoe bepaal je dat?
Ik bedoel:
Ik rij zowel alleen als met mijn vriendin achterop (met zo'n Quadrax Box met wat gerief in)
Ik rij op asfalt, verharde boswegen, ploeter door velden, rij is door grachten, wil wel over dingen kruipen enz... Dus kan ik niet te stijf gaan omdat ik off-road comfort wil, maar ik kan ook niet te soepel gaan, want ik wil geen bocht nemen tegen 10/h (met vriendin achterop) en dat de quad overhelt... Dus is er een goede "tussenin" optie??? Ik veronderstel dat er nu nog steeds de 1e standaard vering opzit. (Heb 2de hands gekocht)
Kan je die ook op verschillende hoeken installeren zodat de quad hoger vd grond komt of juist breder op zen poten staat? (Zoals met mijn auto op afstandsbediening op 2-takt)
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
)
			
						Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
- 
				Arctic cat
 - Quadrider

 - Berichten: 284
 - Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
 - Locatie: Nederland
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Als ik zo je vragen lees:
Nieuwe schokdempers met veren zijn duur. Zo'n €1200,- voor een goed setje.
Ik heb op de originele schodempers van Yamaha (ook een Grizzly 700) veren gezet van Hyperpro.
Deze veren zijn progressief. Dus hoe verder ze inveren hoe stugger ze worden.
De veervoorspanning kan je instellen met die getande ring die op de demper zit.
			
			
									
						
							Nieuwe schokdempers met veren zijn duur. Zo'n €1200,- voor een goed setje.
Ik heb op de originele schodempers van Yamaha (ook een Grizzly 700) veren gezet van Hyperpro.
Deze veren zijn progressief. Dus hoe verder ze inveren hoe stugger ze worden.
De veervoorspanning kan je instellen met die getande ring die op de demper zit.
Alles wat met 4x4 quads/auto's te maken heeft. Vooral Yamaha. Ruime ervaring in 4x4 rallyauto's, auto/quad banden
			
						- Michael_Dee
 - Quadrider

 - Berichten: 283
 - Lid geworden op: di 17 jun, 2008 08:31
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Wat merk je qua verschil in gebruik/rij eigenschappen?Arctic cat schreef:Als ik zo je vragen lees:
Nieuwe schokdempers met veren zijn duur. Zo'n €1200,- voor een goed setje.
Ik heb op de originele schodempers van Yamaha (ook een Grizzly 700) veren gezet van Hyperpro.
Deze veren zijn progressief. Dus hoe verder ze inveren hoe stugger ze worden.
De veervoorspanning kan je instellen met die getande ring die op de demper zit.
En wat kost zo een setje??
'09 Yamaha Grizzly 700 FI EPS - Practice makes perfect!
			
						- 
				ASUSfreak
 - Quadfanaat

 - Berichten: 96
 - Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
 - Locatie: Beringen
 - Contacteer:
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
OK, 1200€ is niet goedkoop, maar nu ook weer niet zo duur. Toch niet als het een goede set is zoals je zegt.Arctic cat schreef:Als ik zo je vragen lees:
Nieuwe schokdempers met veren zijn duur. Zo'n €1200,- voor een goed setje.
Ik heb op de originele schodempers van Yamaha (ook een Grizzly 700) veren gezet van Hyperpro.
Deze veren zijn progressief. Dus hoe verder ze inveren hoe stugger ze worden.
De veervoorspanning kan je instellen met die getande ring die op de demper zit.
Heb eens bekeken die getande ring. Goed om te weten
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
)
			
						Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
- 
				Arctic cat
 - Quadrider

 - Berichten: 284
 - Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
 - Locatie: Nederland
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
@Michael
Wat je er van merkt.
De normale veren zitten met een hele hoge voorspanning op de demper. Bij deze veer maakt het niet uit hoever hij inveert. De spanning (zeg maar even weerstand) blijft gelijk.
Bij een progressief gewonden veer wordt de wordt de "weerstand" hoger naarmate hij verder inveert.
Bij een normale veer, je hebt hem afgesteld, ga je dan met een passagier of belading rijden moet je de veervoorspanning verhogen anders zakt je quad te ver door.
Ga je met deze instelling dan weer solo of zonder bagage rijden dan is het een stuiterbal.
Met een progressieve veer heb je dat niet of nauwelijks.
Hoop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel.
			
			
									
						
							Wat je er van merkt.
De normale veren zitten met een hele hoge voorspanning op de demper. Bij deze veer maakt het niet uit hoever hij inveert. De spanning (zeg maar even weerstand) blijft gelijk.
Bij een progressief gewonden veer wordt de wordt de "weerstand" hoger naarmate hij verder inveert.
Bij een normale veer, je hebt hem afgesteld, ga je dan met een passagier of belading rijden moet je de veervoorspanning verhogen anders zakt je quad te ver door.
Ga je met deze instelling dan weer solo of zonder bagage rijden dan is het een stuiterbal.
Met een progressieve veer heb je dat niet of nauwelijks.
Hoop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel.
Alles wat met 4x4 quads/auto's te maken heeft. Vooral Yamaha. Ruime ervaring in 4x4 rallyauto's, auto/quad banden
			
						- Michael_Dee
 - Quadrider

 - Berichten: 283
 - Lid geworden op: di 17 jun, 2008 08:31
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Duidelijk,Arctic cat schreef:@Michael
Wat je er van merkt.
De normale veren zitten met een hele hoge voorspanning op de demper. Bij deze veer maakt het niet uit hoever hij inveert. De spanning (zeg maar even weerstand) blijft gelijk.
Bij een progressief gewonden veer wordt de wordt de "weerstand" hoger naarmate hij verder inveert.
Bij een normale veer, je hebt hem afgesteld, ga je dan met een passagier of belading rijden moet je de veervoorspanning verhogen anders zakt je quad te ver door.
Ga je met deze instelling dan weer solo of zonder bagage rijden dan is het een stuiterbal.
Met een progressieve veer heb je dat niet of nauwelijks.
Hoop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel.
maar verminderd dit ook het overhellen en neiging van duiken in bochten?
Wat kost zo een setje veren en waar zijn ze te koop? (van hun site wordt ik namelijk niet veel wijzer)
'09 Yamaha Grizzly 700 FI EPS - Practice makes perfect!
			
						- 
				ASUSfreak
 - Quadfanaat

 - Berichten: 96
 - Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
 - Locatie: Beringen
 - Contacteer:
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Ja nu heb ik het ook begrepen wat progressieve vering is.
Je moet die veer dus eigenlijk als 100% bekijken.
Van 0 tot 50% ingedrukt is de veer soepel en van 50 tot 100% word die veer harder.
En een gewone veer (dus niet progressief) die is gewoon van 0 tot 100% hetzelfde.
Ok, goed om te weten!
			
			
									
						
							Je moet die veer dus eigenlijk als 100% bekijken.
Van 0 tot 50% ingedrukt is de veer soepel en van 50 tot 100% word die veer harder.
En een gewone veer (dus niet progressief) die is gewoon van 0 tot 100% hetzelfde.
Ok, goed om te weten!
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
)
			
						Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
- 
				Arctic cat
 - Quadrider

 - Berichten: 284
 - Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
 - Locatie: Nederland
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Nee niet helemaal.
Je kan niet van percentages spreken.
De veer is over het hele gebied progressief, dus niet van af een bepaald moment
Hoe verder hij inveert hoe stugger hij wordt.
Een setje was geloof ik iets van €300,- incl. de-/montage van de veren.
Ik ben bij Hyperpro in Wijchen geweest, is zelf ook een quad rijder.
weet precies wat je nodig heb.
			
			
									
						
							Je kan niet van percentages spreken.
De veer is over het hele gebied progressief, dus niet van af een bepaald moment
Hoe verder hij inveert hoe stugger hij wordt.
Een setje was geloof ik iets van €300,- incl. de-/montage van de veren.
Ik ben bij Hyperpro in Wijchen geweest, is zelf ook een quad rijder.
weet precies wat je nodig heb.
Alles wat met 4x4 quads/auto's te maken heeft. Vooral Yamaha. Ruime ervaring in 4x4 rallyauto's, auto/quad banden
			
						- 
				ASUSfreak
 - Quadfanaat

 - Berichten: 96
 - Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
 - Locatie: Beringen
 - Contacteer:
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Ja ok ik snap het!
Dus een setje van 300€ is dus enkel de veren,
en een setje van 1.200€ is dus veer+schokdemper.
De veer is progressief, en wat doet de schokdemper dan juist in die kit?
Reageert die ook progressief? (Want had het verkeerd "gelezen")
Ik zat eigenlijk met de schokdemper in men kop die progressief reageerde, zoals een cilinder met perslucht of olie die dmv een regelklep sneller of trager kan in- of uitschuiven... en niet de veer...
Ik probeer me nu voor te stellen hoe die spiraal progressief kan werken (technisch gezien dan, en niet omdat ik je niet geloof ofzo
)
Ben zelf technieker he daarom... (Maar wel elektricien bij netbeheerder Infrax... en geen mechanica-man)
			
			
									
						
							Dus een setje van 300€ is dus enkel de veren,
en een setje van 1.200€ is dus veer+schokdemper.
De veer is progressief, en wat doet de schokdemper dan juist in die kit?
Reageert die ook progressief? (Want had het verkeerd "gelezen")
Ik zat eigenlijk met de schokdemper in men kop die progressief reageerde, zoals een cilinder met perslucht of olie die dmv een regelklep sneller of trager kan in- of uitschuiven... en niet de veer...
Ik probeer me nu voor te stellen hoe die spiraal progressief kan werken (technisch gezien dan, en niet omdat ik je niet geloof ofzo
Ben zelf technieker he daarom... (Maar wel elektricien bij netbeheerder Infrax... en geen mechanica-man)
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
)
			
						Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
- 
				Arctic cat
 - Quadrider

 - Berichten: 284
 - Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
 - Locatie: Nederland
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Alles wat met 4x4 quads/auto's te maken heeft. Vooral Yamaha. Ruime ervaring in 4x4 rallyauto's, auto/quad banden
			
						- 
				ASUSfreak
 - Quadfanaat

 - Berichten: 96
 - Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
 - Locatie: Beringen
 - Contacteer:
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
Heb het artikel gelezen  
 
Nu snap ik het volledig! Vooral door dit stukje tekst: Bij de progressieve veer gaat eerst de eerste winding aanleggen, dan de volgende, dan de volgende, etc.
Maar als ik dit lees gaat het precies enkel om "sportiever" te rijden en is de veer meer gemaakt om te werken zoals een gewone veer (bulten/putten in wegdek opvangen, stabilitiet, etc) met dan bovenstaande quote uit hun tekst als de werking vd veer ervan. Precies ook meer om hard te komen staan om goede baanligging op asfalt te hebben.
Hoe zit het dan als je echt over rotsen kruipt? Dus dat je veren echt allemaal in een andere vorm staat? Zoals deze foto hier (is gewoon als vb die fot vanuit google
) http://ll.broadbandsports.com/pictures/ ... -15193.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat die dan ook soepel kunnen ingedrukt zijn? Of wordt die na paar windingen al zo straf dat je terugkaatst op de rotsen (om nu even zwaar te overdrijven...)
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...
			
			
									
						
							Nu snap ik het volledig! Vooral door dit stukje tekst: Bij de progressieve veer gaat eerst de eerste winding aanleggen, dan de volgende, dan de volgende, etc.
Maar als ik dit lees gaat het precies enkel om "sportiever" te rijden en is de veer meer gemaakt om te werken zoals een gewone veer (bulten/putten in wegdek opvangen, stabilitiet, etc) met dan bovenstaande quote uit hun tekst als de werking vd veer ervan. Precies ook meer om hard te komen staan om goede baanligging op asfalt te hebben.
Hoe zit het dan als je echt over rotsen kruipt? Dus dat je veren echt allemaal in een andere vorm staat? Zoals deze foto hier (is gewoon als vb die fot vanuit google
Gaat die dan ook soepel kunnen ingedrukt zijn? Of wordt die na paar windingen al zo straf dat je terugkaatst op de rotsen (om nu even zwaar te overdrijven...)
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
)
			
						Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
- 
				ASUSfreak
 - Quadfanaat

 - Berichten: 96
 - Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
 - Locatie: Beringen
 - Contacteer:
 
Re: Vering Grizzly 700cc 2007
En volgens hun site:
Beter is het echter om een set progressieve veren te laten monteren. Vaak kan je de hiervoor beschreven euvels daarmee perfect oplossen terwijl de prijs van de ingreep binnen de perken blijft. Te vaak kiest men echter voor een dure schokdemper om zijn veringproblemen op te lossen.Een emulsiedemper in combinatie met een progressieve veer is echter in 90% van de gevallen dus ruim voldoende om een geweldige verbetering van het rijgedrag te verkrijgen.
Raden ze nu aan (1e zin) om ENKEL de veren te vervangen?
Omdat dat dan beter zou zijn dan de standaard veren te laten zitten en een te dure schokdemper (zie 3e zin) te kopen..
.
Of raden ze toch aan om zowel vering als schokdemper te vervangen? (laatste zin met emulsiedemper in, wat dat ook mag zijn???) Volgens google kom ik uit op een schokdemper. Klopt dit? Een emulsiedemper?! (Of is dat zo een schokdemper zoals ik het in 1 van die vorige topics beschreef? Dus 1 die precies via een ventiel sneller of trager gevuld met olie wordt, zodat die dus soepeler of harder is)
			
			
									
						
							Beter is het echter om een set progressieve veren te laten monteren. Vaak kan je de hiervoor beschreven euvels daarmee perfect oplossen terwijl de prijs van de ingreep binnen de perken blijft. Te vaak kiest men echter voor een dure schokdemper om zijn veringproblemen op te lossen.Een emulsiedemper in combinatie met een progressieve veer is echter in 90% van de gevallen dus ruim voldoende om een geweldige verbetering van het rijgedrag te verkrijgen.
Raden ze nu aan (1e zin) om ENKEL de veren te vervangen?
Omdat dat dan beter zou zijn dan de standaard veren te laten zitten en een te dure schokdemper (zie 3e zin) te kopen..
.
Of raden ze toch aan om zowel vering als schokdemper te vervangen? (laatste zin met emulsiedemper in, wat dat ook mag zijn???) Volgens google kom ik uit op een schokdemper. Klopt dit? Een emulsiedemper?! (Of is dat zo een schokdemper zoals ik het in 1 van die vorige topics beschreef? Dus 1 die precies via een ventiel sneller of trager gevuld met olie wordt, zodat die dus soepeler of harder is)
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
)
			
						Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED
