B-merk met 'voetkuipen'?

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
ThijsvLoonNL
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

B-merk met 'voetkuipen'?

Bericht door ThijsvLoonNL »

Hallo dames en heren,
Nieuw hier
Ik heb al een tijdje rondgesnuffeld op dit forum, maar heb nog niet helemaal een keus/antwoord kunnen maken. Ik wil namelijk over een half jaar een nieuwe quad aanschaffen. De huidige is namelijk tzt waarschijnlijk 'op', en omdat ik dan een autorijbewijs heb, wil ik ook een grotere.

Huidig quadje
Vandaag precies een jaar geleden heb ik de Acces Streak 50cc brommerquad gekocht. En na daarmee een jaar en 13.000 kilometer mee te hebben gereden, ben ik ook verslaafd. Zoals ik zei, is de Acces na zo'n 20.000 kilometer wel aan een hele grote beurt toe die waarschijnlijk meer kost dan dat ik er voor betaald heb (2e hands, €700).
Nu ben ik dus op zoek naar een grotere en leukere quad. Niet alleen omdat het leuk is om te rijden en elke dag met een smile op school kom, maar ook omdat ik op school simpelweg geen auto kwijt kan (Avans DB, iemand?). Ofdat het goedkoper is, valt nog te twisten.

Wensen
Even het lijstje met vragen voor sport/straatquads:
- Rijd ik lange afstanden? Redelijk, zo'n 30 per dag, excl. ommetjes over de dijk.
- Hoge snelheden? Als het even kan, maar kom onderweg geen snelweg tegen
- Bagage? Tas op de rug is voldoende
- Passagier, of slechts een enkele keer? Een enkele keer, knus is ook geen probleem geweest op mijn Acces

Wat wel een eis is, is dat er 'voetkuipen' op zitten. Zeg maar die kuipen die utilityquads wel hebben, maar straatquads meestal niet. Om niet al te smerig op het werk/school aan te komen. Na kleine navraag valt het zonder die kuipen soms tegen tijdens de regen of wegwerkzaamheden. Toch wil ik een quad die een beetje snel op de weg is, maar niet offroad hoeft.
Daarnaast mag 'ie niet al te veel kosten, ik denk rond zo'n 3-4000 euro.

Kanshebbers
Ik heb al wat rondgekeken in het B-merk assortiment, en vond de TGB Target wel erg mooi kijken. Daarnaast heeft hij toch een redelijke snelheid voor de binnenwegen en heeft hij de voetkuipen.
De Masai A330 leek me ook wel wat, maar is toch aan de kleine kant naar mijn gevoel. Maar dit noemen jullie een loempia, toch?
De eerste is zover ik hoor van een fatsoenlijk merk, en 2e hands zijn ze wel te betalen.

Hebben jullie nog andere modellen, tips of aanmerkingen die een beetje aan mijn lijstje voldoen? Alvast bedankt!
Ik geloof in de binas!
Quos
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Re: B-merk met 'voetkuipen'?

Bericht door Quos »

Ik denk ook niet dat je zo snel een sport quad ga vinden van een A merk met van die voetkuipen. Vind het zef ook afschuwelijk staan maar ik snap wel dat je ze wilt. En als je een A merk wilt dan wordt het denk ik toch een utility quad.
En voor een B merk zou ik persoonlijk niet gaan, maar volgens mij is die TGB toch wel een nette quad.
Yamaha banshee
Yair
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Yair »

Ik denk dat je inderdaad beter een A merk kan kopen.
Je wilt voetkuipen maar toch race stijl achtig.
Misschien is de Yamaha Wolverine wel wat voor je?

http://www.atvcentrum.nl/yamaha/a40481_ ... verine-450" onclick="window.open(this.href);return false;
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

nouw zo semrig wor je op de weg zonder wielkijpen ook weer niet. en in de regen doe je toch een regenbroek aan dus zie niet zo probleem.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
ThijsvLoonNL
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Jason McCoy schreef:nouw zo semrig wor je op de weg zonder wielkijpen ook weer niet. en in de regen doe je toch een regenbroek aan dus zie niet zo probleem.
Het is nog steeds fijner om zonder regenbroek te rijden, vooral omdat je hem niet altijd bij hebt. En een B-merk hoeft mijns inziens niet zo slecht te zijn. Mijn Acces heeft me al die 12.000km ook nog nooit stil laten staan, en de TGB hoor ik ook geen extreme verhalen over.
Dan nog is de Wolverine geen slechte optie, hij is alleen misschien wat lastig om binnen budget te vinden. Of we sparen even door, maar dat is ook bijna geen optie (eerste busstation is 5km verderop).

Ander vraagje, hoeveel CC/kw adviseren jullie? Bij de TGB Target maakt het niet zo gek veel uit ivm gewicht en soort aandrijving (ketting op de 325: 95km/h en cardan op de 425: 95km/h). Ik weet niet hoe dat bij de Wolverine zit?
Ook de Polaris Scrambler ziet er fatsoenlijk uit met foot boards, maar is alleen in het buitenland te vinden, waar ik ook niet aan wil beginnen.
Iemand (weg)ervaring met een van deze modellen?

(Trouwens, yair, vroege vogel! half 6, pff. Doe ik alleen met scouting, zo vroeg.)

*Foot boards heten die dingen trouwens, en zijn soms als optie. Weet iemand zo modellen waar dit als optie is?*
Ik geloof in de binas!
Yair
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Yair »

Ik zal me niet zo veel zorgen maken om het aantal cc's, dat went vanzelf wel.
Ik denkt dat je gewoon een proefritje moet gaan maken met de kanshebbers, om te kijken welke het beste bevalt.
En soms kan door sparen heel handig zijn.
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door Paul Snip »

TGB Target is een prima keuze. Heb zelf een TGB Blade (technisch hetzelfde) staan. Deze heeft ca 25.000km probleemloos gereden. Dit is een 250 met kettingaandrijving. De 325 is hetzelfde blok met een iets grotere cilinder. Heerlijke betrouwbare zuinige motoren.

De 425 met cardan aandrijving verbuikt aardig meer. De topsnelheid daarentegen is nauwelijks hoger. Voor gewoon straatgebruik kun je net zo goed een 325 nemen. Deze motoren zijn zuiniger en hebben minder problemen.
ThijsvLoonNL
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

@Paul snip
Erg bedankt voor de info!
Zuinig is met zoveel kilometers ook wel een belangrijke factor ja. En die €1500 extra voor de 425cc kan ik ook in een spaarpotje doen om over een x jaren een A-merk te kunnen kopen.

Wat ben jij ongeveer in totaal kwijt aan onderhoud? En weet je wat jouw quad ongeveer drinkt per kilometer? Even ter indicatie.
Ik geloof in de binas!
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door Paul Snip »

Onderhoud aan de Blade beperkt zich tot een keertje olie verversen (paar tientjes) de ketting smeren en naspannen. En de achterbrug smeren.

Als je met zo'n ding op de weg blijft valt het onderhoud heel erg mee.

Het verbruik ligt op zo'n 1 op 20 a 1 op 25.

Ga je met een quad het zand of modder in, dan krijg je wel heel wat meer onderhoud. De ketting, de tandwielen en de remblokken slijten dan veel sneller.

Paar prijzen van TGB:

Ketting 80 euro
Ketting + tandwielen 150-200 euro.
Remblokjes 20-30 euro per set. (zitten in totaal 3 setjes op).

Ik ben over de TGB super tevreden. Het vermogen van de 250 houdt niet over. Toch is 85 km per uur haalbaar.

Vergeet niet dat een ketting minder vermogen kost dan een cardan-aandrijving. Vandaar dat een quad met ketting vaak zuiniger en sneller is dan eentje met cardan.

http://link.marktplaats.nl/519659602" onclick="window.open(this.href);return false;

De Target wordt nog niet zo lang geleverd in Nederland, maar is toch al gebruikt te krijgen. Nieuw zijn ze ook niet zo heel duur trouwens. Misschien dat over een half jaar het aanbod nog wat groter is.
ThijsvLoonNL
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Alleen het olie verversen zal nieuw voor me zijn (had nu 2-takt), en de kosten van de rest vallen me ook reuze mee. De onderdelen van mijn Acces waren duurder.
Die advertentie van marktplaats stond al tussen de favorieten :p . Maar over een half jaar is het inderdaad een heel ander verhaal.
Ik ben er zo goed als uit, het wordt een TGB. Bedankt voor jullie hulp en info.
Als er nog ander tips zijn, hoor ik ze uiteraard graag.

Spol ze! :bier:
Ik geloof in de binas!
Quos
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Quos »

Je zegt dat je over een paar jaar een A-merk wilt kopen. Waarom spaar je dan gewoon niet nog even door? Want als je eerst een andere koopt dan duurt het ook weer langer. En daarnaast verkoopt een b-merk ook weer slechter als je een andere gaat kopen. :wink:
Yamaha banshee
ThijsvLoonNL
Toeschouwer
Toeschouwer
Contacteer:

Omdat ik in de tussentijd wel een vervoersmiddel nodig heb (zie startpost). En ik verwacht dat een TGB wel enige waarde heeft na een aantal jaar. Als ik hem niet gewoon helemaal op rij zoals mijn Acces die ik nu heb :roll:.

TGB valt volgens velen tussen een A en een B in. Maar de praktijk zal het leren. In frankrijk heeft hij zichzelf anders toch al goed bewezen.
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door Paul Snip »

Er zijn mensen die uit overtuiging niet anders dan A-merken willen rijden... Ik vind dat een beetje onzin. Als je een beetje weet wat je koopt kun je met een "B-merk" net zo goed uit de voeten. Zeker voor gewoon straat-gebruik.

Ik heb met mijn B-merk TGB minder problemen gehad dan veel van mijn mede rijders met hun A-merk quads!

Als iemand hier een vraag stelt over een quad die volgens velen niet onder de A-merken valt, dan krijgt hij gelijk een antwoord: "Doorsparen voor een A-merk"....

TGB staat in meerdere landen op nummer 1 qua verkoop. Dus zo slecht zal het wel niet zijn...
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

Natuurlijk heb je wel een beetje gelijk Paul.

Maar ik wil je er wel erg op wijzen dan je meer kwijt bent aan onderhoud dan dat jij aangeeft.

Het is echt niet zo dat je er nooit wat aan hoeft te doen. Vroeg of laat heb je een nieuwe zuiger nodig en dan ook meteen de andere dingetjes en voor je t weet reviseer je je blok en dan worden die paar tientjes een paar duizend.

Als je quad wilt rijden en wilt blijven rijden dan ben je echt wel tegen de 1000 eurie kwijt aan onderhoud per jaar.

Tevens ligt het eraan wanneer je met je quad rijd en hoe je rijd en natuurlijk hoeveel je rijd.

Pak je je TGB als mooiweer rijder of ben je een doorbijter en rij je ook gewoon als het regent of vriest. Zulke dingen hebben allemaal te maken met wat voor soort slijtage je krijgt. En hoeveel slijtage je krijgt.

Je zegt dat je minder panne krijgt al veel mensen met een A merk.

Misschien rijden die mensen met die A merken wel veel harder en ruwer.

Kort samengevat, per bestuurder zijn de dingen anders.
En niet geheel onbelangrijk, je kunt niet in een blokje kijken als je een quad koopt. Misschien word er gezegt dat de zuiger 5 uur gedraaid heeft terwijl dat in werkelijkheid 50 uur is. Dat weet je nooit...
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door Paul Snip »

Het blok van een TGB 250 of 325 is gelijk aan dat van een motorscooter. Daar hoeft echt niet na een paar uur een nieuwe zuiger in. Die van mij heeft al ca 25.000km gedraaid. Olie verbruik nihil en loopt nog als dag 1.

Zuigers vervangen gebeurt alleen bij 2 tact crossmotoren...na een aantal draaiuren. Dit zijn hele andere motoren...
Plaats reactie