Wat maakt de Banshee zo speciaal?
Sound
Vermogen
Zeldzaam
De BANSHEE is een legende (zoek op Wikipedia) Prachtig verhaal!!
De Banshee is een "hardcore" quad, geen achteruit, kickstarter, olie mengen,..
De geur
De powerband (afhankelijk van de afstelling)
Wat kunnen de nadelen van een Banshee zijn? (Voor mij is er geen één maar even mijn ondervindingen)
*De Banshee is niet geschikt voor korte afstanden. Als je bv een broodje gaat halen in de buurt is dit niet ideaal. Het starten, warm draaien, of zachtjes warm rijden, duurt gewoon langer dan een injectie.
*Je zorgt dat je altijd 2-takt olie mee hebt. Ik doe dit bv in een papfles 250ml. Je tankt 8 Liter benzine en dan kap je 200ml olie mee. 1 op 4. Mensen kunnen dit als vervelend ervaren.
*Het verbruik? Ik persoonlijk vind niet dat je naar verbruik moet kijken als je een quad koopt. Een Banshee verbruikt inderdaad meer. Je krijgt hierdoor ook wel een extra cilinder.
Wat ik ook even wil zeggen. Vroeger reed ik met een 2008 Raptor700. Had een volledige uitlaatlijn Leo Vince etc..
Iemand had een recent 2008 Yamaha Banshee met uitlaten. Ik had hier op mogen rijden, maar ik was niet verkocht.
Een half jaar later was er nog iemand met een Banshee 1996, ook mee gereden ook weer niet verkocht.
Toen ondertussen mijn Raptor700 verkocht en even geen quad meer. Supermotard, naked bike,...
MAAR toen was ik terug in contact gekomen met Jenzie, Jenzie bood mij eens een test rit aan met zijn 2008 Banshee.
WAUW, ik was
verkocht ..
Wat ik wil duidelijk maken is het volgende. Je kan een Banshee kopen, maar veel hangt af van hoe je Banshee is "getuned" of afgesteld. Hier hangt het gewoon vanaf. Openluchtfilter deksel, dubbele aftermarket uitlaten, correcte afstelling = FEEST.
Een maand of 2 later kreeg ik de kans om een bijna nagelnieuwe Banshee 2009 te kopen. Tevens het laatste jaar dat je ze op kenteken kon kopen. Deze had 1100 km op de teller, had uitlaten, aangepastluchtfilter deksel, en een correcte afstelling.
Eén testrit later was ik meer dan verkocht,
nooit zo een rush ervaren als toen .. Zalig!
Nu bijna 2 jaar verder, blijft het vermogen mij verbazen. Ik blijf glimlachen als ik er mee rijd.
Besluit (persoonlijk):
Een Banshee koop je niet om als daily te gebruiken. Een Banshee
duw je uit je garage op een mooie lente/zomer dag/avond. Zo een quad koopt normaal gezien een liefhebber, die verliefd is geworden op het geheel. De oldschool looks, de legende achter de naam, performance, etc,.. Er zullen quads zijn die sneller optrekken, minder verbruiken, WEL een achteruit hebben, wel een electrische starter hebben, niet gemengd hoeven te worden aan de pomp,.. Maar dit interesseert mij niet, ik rij met iets unieks rond. Alles draait erom hoe jij dit ook ervaart. Ik ben nog nooit een 2de Banshee 2009 tegen gekomen. Hoe meer jaar ik zal rond rijden, hoe kleiner de kans zal worden op een gelijke. Ik zal altijd met iets tijdloos, zeldzaam, prachtig,
SENSATIONEEL rond rijden
Ik rij geen quad, ik rij
mijn droom