Iedereen dank voor het hartelijke welkom! Er worden een aantal vragen en opmerkingen geplaatst, dus die wil ik graag beantwoorden:
@ Yair: De knallen in de uitlaat zijn inmiddels een bekend fenomeen bij me. Hier heb ik voornamelijk last van op het moment dat ik een tijdje 50 km/u+ heb gereden en direct daarna stapvoets verder ga. Ik heb er nog geen ervaring mee dat de quad afslaat wanneer er schakelingen verricht worden: wel wil hij af en toe moeizaam starten als de motor warm is.
Verder geef je een aantal mogelijke modificaties aan, waarvoor dank! Je zult ongetwijfeld begrijpen dat wij een overheidsinstelling zijn waar het bezuinigingsmes overuren maakt. Zodoende ben ik al héél erg blij dat er gekozen is voor de KingQuad 750, en geen C-merk dinkietoy. Maar het is in mijn ogen op dit moment redelijk ongepast om extra 'luxe' modificaties aan te vragen. Wel krijgen we in maart handvatverwarming: het was duurder om iedereen nieuwe (warmere) handschoenen te verstrekken... ;D
@Jazzy: Klopt, tijdens het transport van een (levend) slachtoffer wordt meestal geen helm gedragen. De keuze hierin laten we een beetje over aan de bestuurder, maar het niet-dragen van een helm staan wij in dergelijke situaties wel toe. Omdat het transport niet sneller mag gaan dan stapvoets en alleen over redelijk vlak terrein mag gaan, achten wij het risico op ongevallen erg klein. Wel vinden we het belangrijker dat de chauffeur een goede bewegingsvrijheid moet hebben om achterom te kunnen kijken en om alle geluiden (lees: noodsignalen) ongehinderd te kunnen horen. De keuze om geen heupgordel te installeren is inderdaad om de reden welke jij benoemt. En om alles wettelijk af te kaderen: zowel politie als brandweer hebben diverse vrijstellingen in de Wegenverkeerswet en Arbo-wetgeving. Op dergelijke momenten willen we nog wel is gebruik maken van die vrijstellingen... 
Betreffende de kentekenplaten: weer wat geleerd. Geen idee waarom hier voor gekozen is. Tot slot de aanhanger: de opbouw is redelijk licht, dus ik verwacht niet dat we snel over de 400 kilo heen gaan. Het aanhangertje schat ik op max 150 kilo, 2 personen = 200 kg + 50 kg aan restant = 400 kilo, ruim gerekend. Wel is het zo dat het voelt alsof je een anker achter je uit gooit, op het moment dat je met een volgeladen aanhanger op terrein rijdt. 
@Java: De stoel op de aanhanger is voorzien van een gordel, dus technisch gezien zijn we ingedekt 

 Een rolkooi, wellicht in combinatie met extra verlichting, is misschien iets om te overwegen. Maarja, ik verwijs graag naar mijn reactie op Yair. Insgelijks door de lier en de roteerbare dissel. Wel moet ik even vermelden dat we met de aanhanger geen zwaar heuvelachtig gebied in gaan. Het transport zoals deze in het filmpje te zien is, is al behoorlijk oncomfortabel, laat staan het nemen van hellingen. Dit kan het letsel van het slachtoffer alleen maar verergeren, en ook voor de verpleegkundige wordt het ondoenlijk. Wanneer we bijvoorbeeld een zoekactie moeten uitvoeren, zullen we de aanhanger bij het startpunt achterlaten.
De laatste omvat de hele achtergrond over de aanschaf van de quad. Om het in een notendop uit te leggen:
De combinatie zoals in het filmpje te zien is, heet officieel de "Quad-Ondersteuning". 'Ondersteuning' wil zeggen dat wij in principe geen zelfstandige acties uitvoeren, maar alleen maar een gespecialiseerd onderdeel zijn in de afhandeling van een incident. Zodoende staan wij altijd onder gezag van de politie, brandweer of ambulance. In het filmpje is duidelijk te zien dat in de beginfase voornamelijk de brandweer geassisteerd wordt ivm. het vervoeren van spullen. In een later stadium is het voornamelijk het assisteren van de ambulance ivm. slachtoffertransport. 
Voorbeeldscenario: een boer is met zijn tractor aardappels aan het rooien in het veld en komt bekneld te zitten in zijn machine. In eerste instantie zal hier een ambulance voor medische hulp en de brandweer voor de bevrijding van het slachtoffer voor gealarmeerd worden. Deze mensen zullen lopend richting het incident gaan, bepakt met voornamelijk medische apparatuur. De gereedschappen van de brandweer zijn iets zwaarder, dus dit kan een reden zijn om de quad + aanhanger op te roepen. Via de portofoon hoort de chauffeur wat er van hem verwacht wordt en zal het gevraagde uitvoeren. Wanneer het terrein zodanig ruw is dat transport van het slachtoffer per quad onverantwoord is, zal geprobeerd worden om met een helikopter dichter in de buurt te komen. En anders wordt het een stukje sjouwen met het slachtoffer... Is ook geen probleem, doen we wel vaker. 
Mocht je je vraag anders bedoelen en meer op mijn gevoel richten (hoe ik reageer bij dergelijke incidenten): dergelijke ongevallen zijn juist de meest uitdagende. Hierin kunnen wij het verschil uitmaken tussen leven en dood. Ik kijk inmiddels nergens meer van op en heb geen problemen met bloed & dood, maar op het moment dat iemand z'n leven gered wordt door jouw inzet, voel dat best oké 

 Verder is het gewoon professioneel zijn en doen waarvoor je bij de brandweer gegaan bent. 
@RubenB: Zoals ik hierboven al schreef: met personen op de aanhanger rijden wij niet harder dan stapvoets. Zodoende was de knrm-boot de snelste manier om de verpleegkundige bij het slachtoffer te krijgen. Ook moet je niet de indruk krijgen dat een ritje op die aanhanger comfortabel is! Deze manier van transport is echt een noodoplossing voor de gebieden waar andere manieren van (gemotoriseerd) transport uitgesloten is. Ook het bieden van eerste hulp is redelijk lastig op die aanhanger: ik wil graag is zien hoe ze een infuusnaaldje prikken, terwijl we rijden ;D