Ik raad steeds Renthal tandwielen aan, in combinatie met een goede ketting, type O-ring of nog beter X of Z-ring (benaming verschilt wat naarmate fabrikant, maar deze kettingen zouden nog minder frictie hebben).
Merken kettingen die aan te raden zijn : Regina, DID, Renthal of Moose Racing die kwalitatief zeer goed zijn en goedkoper dan de gekende merken.
Ter info :
100 link ketting O-ring Moose 71 €, X-ring 128 €
Renthal tandwiel voor 31 €, achter 77 €
Moose voor 17 € achter 53 €
Case saver (als die kapot is) 26 €
Alles kan hier zijn tegen vrijdag, heb nog bestelling die vertrekt.
Voor het lassen van het blok, vraag eens bij autogarage in de buurt, meestal kennen die mensen wel iemand. Als je het perfect wil doen moet blok uit elkaar, maar sommigen doen het ook nog gemonteerd. Laat het enkel doen door iemand die 100 % garantie geeft dat het dicht is en dicht zal blijven !
Frank MB schreef:zorg voor tandwielen met vuil afvoer, als die ook bestaan op quads. En voor een ketting zou ik een regina of tsubaki nemen.
Heb ik nog nooit van gehoord ?
Oh effe opgezocht, idd bij Renthal staat dat ze self cleaning grooves hebben. Effe verder staat bij Moose dat ze non-grooved zijn omdat dit langer meegaat
Hanzie schreef:bedankt! ik weet het je straks te vertellen nikolas.
zijn er nog andere oorzaken voor de barst in de carter? over-verhitting?
is het nu nog steeds betrouwbaar, moet ik nog andere delen laten nakijken?
Aangezien je tijdig gestopt bent en motor niet is stilgevallen denk ik niet dat andere delen schade zullen geleden hebben.
Andere redenen ? Denk niet dat oververhitting een reden zal zijn. Kun je eens foto posten van schade, dan kan je waarschijnlijk wel opmaken of het om een barst gaat of als het echt uitgesleten is door iets wat vast gezeten heeft tussen case en ketting/tandwiel.
het is wel degelijk een barst, aan de case en kettingkapje is totaal niks te zien van schade, dit hebben we al los gehad.
ik vind het gewoon raar dat tegelijk de carter gebarsten is, en tegelijk het tandwiel (de tandjes afgebroken zijn). dit moet toch iets met mekaar te maken hebben denk ik.
als dit al eerder was gebeurt, de barst, dan had hij normaal toch al olie verloren en had ik het al eerder gemerkt?!
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Vorr de carter te lassen heb ik mss wel een adres in de buurt. Daar laten ze soms ook motorblokken van auto's lassen. als mijne pa terug is vraag ik het hem.
x-ring vergt meer onderhoud dan een o-ring
als je een o-ring goed verzorg gaat ie langer mee dan een x-ring
en niet alleen de ketting maar ook je tandwielen
alleen het punt is de meeste mensen weten niet hoe ze een o-ring ketting moeten onderhouden
maar de keuze is aan hans en niet aan jou nikolas
en ik denk ook niet dat ik jouw het verschil in werking van de beide genoemde kettingen hoef op te sommen
als ik even kijk naar de ondergrond waar hans altijd rijdt dan is dat 99% zand, grind,klei etc. etc.
dan ben je gewoon stukken beter af met een o-ring ketting