Een tijdje geleden hebben ik en fre zitten zoeken achter een stuurdemper. Al vlug bleek dat de prijs serieus omhoog ging voor meer instelmogelijkheden en eventuele beugels die meegeleverd werden.
De eerste die ons aanstond in de lijst was een Ohlin. Hier moesten we dan natuurlijk zelf een beugel ontwikkelen en eerlijk gezegd hadden we er geen goesting in.
Na wat zoeken op het internet vallen we op de Precision Stabalizer en die kreeg dan ook de volledige aandacht. Al vlug werd er beslist om die te gaan bestellen.
Vorige week vrijdag belt onzen fre naar me om te zeggen dat de stuurdemper is aangekomen samen met nog 2 cams. De zaterdag in de late namiddag ben ik erom gegaan.
Eens thuisgekomen deed ik de doos open en zag daar een klein zwart dingske inliggen. Dacht in mijn eigen "wat een klein dinges zeg!" Na een halfuur zitten te bestuderen is het onderdeel wel heel mooi afgewerkt en heb er eigenlijk geen negatieve commentaar over. De bevestiging is heel robust gemaakt voor aan het chasis te bouten. Ook heel positief is dat je zelf onderhoudt kan uitvoeren aan de demper (vervangen olie).
Na de installatie keek ik ff in de manuel hoe ik de stuurdemper moet gaan instellen. Er staan namelijk 2 draaiknoppen op, ene voor de center en ene voor de zijkanten. In de manual hebben ze al een stuk of 8 a 10 setups voorgeschreven als vb. Ik heb zowat de middenweg gekozen aangezien onze ondergrond niet dezelfde is als in de VS.
Nu ben ik gisteren gaan rijden om het eens te testen. De test is verlopen op offroad terrein.
Toen ik op het eerste offroad baantje aan het rijden was had ik al vlug het gevoel dat mijn stuur niet extreem sloeg wat voordien eigenlijk wel het geval was. Al vlug werd duidelijk dat er behoefte was naar Need For Speed! Op sommige baantjes was ik in 5e aan het crossen en vloog in niet van links naar rechts wat voordien wel het geval was.
Dit is dus nog maar een kleine test want het uiteindelijk resultaat zal ik maar weten eens ik op parcour ga rijden want het offroad rijden is een beetje voorbijgestreeft bij me.
Alles eens samengevat:
- compacte stuurdemper
- bijgeleverde manuel met installatie instructies en instelmogelijkheden + onderhoud die er uitgevoerd moet worden (indien je geen koppig persoon bent en de installatie instructies volgt is de installatie in NO TIME gedaan)
- mooi afgewerkt
Het enig nadeel is de prijs natuurlijk. Dit goedje brengt je op ongeveer 500 euro incl. BTW.

To be continued ...