Als ik de bedrading van het vliegwiel/dynamo loskoppel bij het verbindings stukje waar i de kabelboom in gaat. Ik hou de zwarte draad van mn multimeter op de - van de accu en laat het blok draaien dmv op de startknop te drukken. Ik druk de rode draad van mn multimeter in 1 van de 4 aansluitpunten die bij t vliegwiel vandaan komen. Dan moet ik toch ergens een spanning meten?
Iemand hier die dat weet?
Elektra
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Elektra
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Elektra
Ik heb me er even niet in verdiept maar ik denk dat daar wisselspanning op staat, die nog door een gelijkrichter moet om er gelijkspanning van te maken.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Elektra
Ja dat denk ik ook. Maar ik zou dan toch wel iets van spanning moeten meten lijkt me?
Wat dr nu gebeurd is dat de quad wel loopt maar de accu leeg trekt en er dan mee ophoud.
Als de motor draait meet ik wel spanning op de elternator dus die doet gewoon zn werk.
Maar als ik dan ga zoeken waar t probleem zit dan kom ik uit op een dynamo die niks aangeeft. T vreemde is dan wel weer dat de quad wel loopt als de accu vol is. Volgens mij komt dat signaal toch ook bij het vliegwiel vandaan?
Wat dr nu gebeurd is dat de quad wel loopt maar de accu leeg trekt en er dan mee ophoud.
Als de motor draait meet ik wel spanning op de elternator dus die doet gewoon zn werk.
Maar als ik dan ga zoeken waar t probleem zit dan kom ik uit op een dynamo die niks aangeeft. T vreemde is dan wel weer dat de quad wel loopt als de accu vol is. Volgens mij komt dat signaal toch ook bij het vliegwiel vandaan?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: Elektra
Je meet verkeerd op die manier.
Je moet een wisselspanning meten over 2 van de 3 (gele?) draden die uit het blok komen bij lopende motor. Deze spanning kan makkelijk oplopen tot 50-70 volt. Doe dit over alle draden 2 bij 2. Je moet dan 3 x 50-70volt meten. Dus niet ten opzichte van de massa van de quad of de min van de accu. Maar rechtstreeks op de spoelen.
De regelaar maakt hier een gelijkspanning van ca 14 volt van.
Meet je wel 50-70 volt op de spoelen maar geen 14 volt dan is de regelaar kapot.
Je moet een wisselspanning meten over 2 van de 3 (gele?) draden die uit het blok komen bij lopende motor. Deze spanning kan makkelijk oplopen tot 50-70 volt. Doe dit over alle draden 2 bij 2. Je moet dan 3 x 50-70volt meten. Dus niet ten opzichte van de massa van de quad of de min van de accu. Maar rechtstreeks op de spoelen.
De regelaar maakt hier een gelijkspanning van ca 14 volt van.
Meet je wel 50-70 volt op de spoelen maar geen 14 volt dan is de regelaar kapot.
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: Elektra
http://allesopdemotor.nl/3-motorfiets-d ... en-testen/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren